responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 215


بواسطه انزجار از آن محل باشد يا جهات ديگر .
س 64 - بنده خانه پدريم در اهواز است ولى چند ماهى است كه در سوسنگرد ازدواج كرده‌ام و همانجا منزلى اجاره كرده و ساكن شده‌ام در اين صورت وقتى به اهواز مىروم نسبت به نمازم چه تكليفى دارم ؟ .
ج - اگر از وطن سابق خود اعراض كرده باشيد - هر چند به اين نحو باشد كه چون در مكان جديد ، كار و پيشه ، اتخاذ كرده‌ايد عرفا شما را اهل آنجا بشمارند و بازگشت شما به اهواز ، مثل انتقال اهالى سوسنگرد به اهواز ، محتاج به عروض عارض باشد - در اهواز ، حكم مسافر را داريد .
س 65 - آيا زوجه اگر از مسقط الرأس خود اعراض نكرده و به آنجا سر بزند ، نمازش تمام است ؟ و همينطور مسقط الرأس زوج كه از آن اعراض نكرده و به آنجا سر مىزند ، براى زن هم وطن محسوب است يا خير ؟ .
ج - هر يك از زوج و زوجه اگر از وطن اصلى خود اعراض نكرده‌اند ، به اين معنى كه باز براى توطن دائم يا موقت به آنجا بر مىگردند بايد نماز خود را در آنجا تمام بخوانند ، ولى اگر قصد بازگشت براى توطن ندارند و فقط گاهى براى ديدن ارحام مىروند ، حكم مسافر را دارند كه اگر ده روز با قصد در آنجا نمانند نمازشان قصر است .
س 66 - در مسأله اعراض از وطن ، مراد اعراض قصدى است يا اعراض عملى را هم شامل مىشود ، مثلا زيد ، از وطن اصلى خود خارج شده و ملكى هم آنجا ندارد و در يكى از شهرستانها ساكن شده و عمارت ساخته و هفت هشت سال است در آنجا زندگى مىكند ، بدون اعراض قصدى ، فقط اعراض عملى و قهرى دارد ، حال اگر به وطن اصلى مسافرت كند و قصد ماندن ده روز نداشته باشد آيا بايد نمازش را شكسته بخواند يا تمام ؟ .
ج - اعراض از وطن تصميم به عدم اقامت در آنجا است و اگر تصميم به عدم اقامت ، نداشته باشد اعراض نيست ، هر چند سالها به آن وطن نرود ، بلى در بعض موارد ، بواسطه طول مدت و غفلت از وطن اولى ، بر حسب عرف ، اعراض ، صدق مىنمايد .

215

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 215
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست