responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 21


حى بقاء را جائز مىداند بفرمائيد اعمالى كه بعد از زمان مرحوم حكيم تا كنون به تقليد آقاى بروجردى انجام داده چه حكمى دارد و در آتيه ، وظيفه او چيست ؟ . .
ج - اعمال سابقه او كه مطابق فتاوى مرحوم آية الله بروجردى قدس سره واقع شده صحيح است و بقاء در آنچه كه از فتاوى ايشان - براى عمل - ياد گرفته مانعى ندارد و آنچه را ياد نگرفته فعلا از حى تقليد نمايد س 15 - اگر مجتهد اعلمى كه از او تقليد مىكرديم و فوت نموده از مجتهدين ، حى اعلم باشد فقط بقاء بر تقليد در مسائلى كه در زمان او عمل كرده‌ايم لازم است يا در مسائل جديده نيز از نامبرده تقليد نمائيم ؟ .
ج - بقاء بر تقليد ميت به نظر حقير جايز است و واجب نيست هر چند ميت اعلم باشد و در مسائل جديده بايد از حى تقليد نمائيد .
س 16 - اگر كسى از چند مجتهد پس از فوت ديگرى تقليد كرده و در بعضى از مسائل كه به فتواى مجتهد ميت اولى عمل كرده بود رجوع به فتواى مجتهد دوم و عمل نمود و يا اين كه در بعضى از مسائل كه به رأى مجتهد اولى عمل نموده بود به رأى مجتهد دوم ، باقى ماند بر تقليد مجتهد اولى ، حال نسبت به اين دو دسته از مسائل به رأى كدام يك از دو مجتهد باقى بماند ؟ .
ج - در مسائلى كه رجوع به مجتهد حى نموده و به فتواى او عمل كرده جائز نيست مجددا رجوع به اولى نمايد و اگر خواسته باشد باقى - بماند بايد بر تقليد دوم باشد و اما در مسائلى كه در زمان حيات مجتهد دوم نيز باقى بر فتواى اولى بوده مىتواند با تقليد از حى در بقاء ، باقى بر تقليد اولى باشد .
س 17 - در توضيح المسائل ضمن مسأله 9 است كه ( اگر انسان در مسأله‌اى به فتواى مجتهدى عمل كرده و يا آن را ياد گرفته كه عمل كند مىتواند بعد از فوت آن مجتهد در آن مسأله به فتواى همان مجتهد كه از دنيا رفته باقى باشد ) حال اگر مجتهدى به يك نفر مقلد خود ، اذن مطلق داده باشد كه هر زمان خواست سهم امام بپردازد ، به يك نفر سيدى كه منظور نظر شخص دهنده است بدهد و چند سال هم مقلد در اين مسأله عمل كرده بعد آن مجتهد از دنيا رفت حال كه مقلد ، رجوع به مجتهد حى كرده آيا مىتواند همچنان بدون اذن مجتهد حى در آن مسأله به فتواى

21

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 21
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست