responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 140


و ثواب خواندن نماز در مسجد ، بر آن مترتب نيست .
س 50 - مصلى هائى كه براى اقامه جمعه بنا مىكنند البته اسم مسجد روى آن نمىگذارند . آيا احكام مسجد بر آنها بار است يا خير ؟ .
ج - در صورتى كه زمين محل نماز ، اهداء يا وقف شده باشد و به همين عنوان ساخته شود و يك نماز در آن خوانده شود در حكم مسجد است و احكام مسجد بر آن جارى است .
س 51 - بانوئى زمينى را جهت مسجد داده و خود بناى آن را به اتمام رسانيده و از ابتداء ، قصد داشته يك محوطه از داخل شبستان مسجد را ، از مسجديت به ملاحظه احكام خاصه آن مستثنى نمايد ولى چون مسجد مورد نياز اهالى محل بوده ، قبل از آن كه تعميرات داخلى به اتمام برسد ، اهالى محل با اجازه بانيه از تمام مسجد استفاده كرده و اقامه جماعت مىكنند و در آن نماز مىخوانند ، سؤال اين است اكنون كه بناى مسجد تمام شده و مدتها نيز مورد بهره بردارى بوده آيا بانيه اصلى مىتواند باعتبار نيت اوليه‌اى كه داشته و هيچ وقت هم از آن نيت منصرف نشده بوده ، مقدار مورد نظر را مستثنى نمايد يا خير ؟ .
ج - به فرض اين كه از نيت خودش برنگشته باشد مىتواند آن را استثناء نمايد .
س 52 - قطعه زمينى است كه آن را شخصى به نيت مسجد خريدارى كرده و در صدد ساختن آن بوده ، لكن قبل از آن كه آنجا را ساختمان كند و قسمت شبستان و دستشوئى و توالت آن را معين نمايد مرحوم شد . بعد از او چند نفر ديگر ، با خرج خودشان قسمت شمالى زمين ، كه مورد نظر بانى براى شبستان بوده ساختند ( مورد نظر از اين جهت كه بانى در آن قسمت زمين ، گاهى نماز مىخوانده و آن قسمت را هموار كرده بود ) و چون بانى زمين مرحوم شده و قسمت توالت و دستشوئى را معلوم نكرده ، هنوز مسجد فاقد توالت است . در حالى كه وراث بانى هستند و براى هرگونه اصلاحى ، به صورتى كه شرع مقدس اجازه فرمايد حاضرند ، تقاضا مىشود نظر مبارك را در مورد ساختن دستشوئى و توالت مرقوم فرمائيد . كه انشاء الله مشكل حل شود .

140

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست