responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 104


ساختمان ديگر مىسازند تكليف اين طور بناها ، و نماز خواندن در اين گونه مساجد چيست ؟ .
ج - اين گونه تصرفات كه مانع از دفن بشود با احتياج مردم ، جائز نيست و مسجد ساختن نيز بر خلاف وقف قبرستان است و جائز نيست . لكن نماز در آن صحيح است و اولى و احوط اعاده آن است و آن كه ساخته معصيت كرده .
س 82 - يك قطعه قبرستان موقوفه واقع در روستا ، محل دفن اموات بوده و مىباشد و فعلا مدتى است چند نفر از ساكنين اين روستا جهت استفاده شخصى خود وسايط سنگين حمل و نقل و تراكتور خود را از اين قبرستان عبور مىدهند و تاكنون قبرهاى زيادى را تخريب و نابود نموده‌اند با توجه به اين كه اين عده داراى يك خيابان اصلى ديگرى مىباشند كه مىتوانند از آن استفاده بنمايند منتهى خيابان اصلى نسبت به خيابان قبرستان در حدود نيم كيلومتر دور تر است بدين جهت خيابان قبرستان را براى نزديكى آن ، راه عبور وسائل سنگين نموده‌اند . آيا از نظر شرع مقدس اسلام جائز است چند نفر به خاطر نزديكى راه ، وسايط سنگين حمل و نقل را از قبرستان عبور دهند و سبب انهدام قبور مسلمين شوند يا خير ؟ .
ج - در فرض سؤال كه عبور وسائل سنگين موجب خرابى قبور باشد توهين به مسلمين است و جائز نيست و خوب است در اطراف قبرستان براى جلوگيرى از توهين مانعى ايجاد كنند كه چنين وسائلى نتوانند از آنجا عبور كنند .
س 83 - صاحب قبرى كه زمين آن را خريده باشد تا چه مدت ، صاحب آن محسوب مىگردد و اگر نخريده باشد چطور ؟ .
ج - در صورت مباح بودن محل ، براى دفن اموات ، تا يقين به پوسيدگى استخوان مانند خاكستر پيدا نشود ، نبش قبر ، حرام است و در قبرستان و مشاهد مشرفه ، كسى مالك قبر نمىشود ولى اگر ملك را كسى بخرد ، تا آخر ، به ملكيت او و ورثه‌اش باقى است .
س 84 - در قبرستان مؤمنين و مسلمين ، دفن كردن حيوانات جائز است يا نه ؟ و اگر حيوانى از قبيل اسب و غيره در اين قبرستان ، دفن شده بيرون آوردن آن ، واجب است يا نه ؟ .

104

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست