responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 102


ميت را به طرف راست بخوابانند روى دست چپ دفن كرده باشند آيا در اين صورت بايد نبش قبر شود يا خير ؟ .
ج - در صورتى كه تازه دفن شده باشد و معرض هتك حرمت نباشد بعيد نيست براى تحصيل كيفيت استقبال ، نبش قبر واجب باشد و چنانچه تغيير كرده و در معرض هتك است نبش جائز نيست .
س 77 - پدرم وصيت نمود كه بدن مرا در امامزاده يحيى زواره به امانت بسپاريد و چنانچه ظرف مدت ده سال ، راه به سرزمين كربلاى معلى باز گرديد نعش مرا براى دفن به كربلا به بريد و اگر نه بعد از ده سال در قبرستان قم به خاك بسپاريد . حال كه بيش از پنج سال و چند ماه از فوت نامبرده نگذشته عده‌اى تصميم به بازسازى امامزاده نموده‌اند و محل امانت سپارى مرحوم پدرم در مكانى از امامزاده قرار دارد كه هيچ احتياج به مرمت و يا تخريب ندارد ومع ذلك مىخواهند خراب كنند ، مستدعى است وظيفه اينجانب را بيان فرمائيد ؟ .
ج - در فرض سؤال حتى الامكان بايد طبق وصيت عمل شود و چنانچه محل سپردن امانت را بخواهند خراب كنند و با خراب كردن آن به ميتى كه امانت سپرده شده توهين شود ، جائز است در جاى ديگر كه محفوظ باشد سپرده شود تا در وقت معين طبق وصيت عمل شود .
س 78 - فرزندم به اتفاق جوانى در اثر تصادف ماشين فوت نمود جنازه هر دو را براى كفن و دفن به قبرستان محل زادگاهشان حمل نمودند . مادر آن جوان در همان روز بخريد يك باب آرامگاه خصوصى اقدام و با اصرار و واسطه نمودن چند نفر اجازه دفن پسرم در آرامگاه مذكور كسب نمود تا اين كه اينجانب يك روز جهت زيارت اهل قبور ، به آرامگاه وارد شده و مشاهده نمودم جنازه تازه‌اى در آنجا دفن نموده‌اند . از نامش تحقيق نمودم معلوم شد كه از مبلغين فرقه ضاله بهائيه است ، ديگر برايم شك و ترديد باقى نماند كه مادر آن جوان هم بهائيه مىباشد . اكنون بفرمائيد تكليف چيست ضمنا متذكر مىشوم كه آرامگاه مذكور ، در قبرستان مسلمين مىباشد .
ج - اگر ميت مسلمان در قبرستان يا مقبره كفار ، دفن شود واجب است او

102

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست