responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 557


س 71 - شوهرم شانزده سال قبل مرا با چند بچه خرد سال ، از خانه بيرون كرده و عيال ديگرى اختيار نموده و در مدت مذكوره ، رابطه زن و شوهرى به كلى قطع گرديده و حتى نفقه فرزندان خود را نداده آيا چنين پدرى نسبت به فرزندان مزبور حق شرعى دارد يا خير ؟ و آيا از فرزندانش كه نسبت به آنها وظيفه‌اى انجام نداده ارث مىبرد يا نه ؟ .
ج - از قضيه شخصيه اطلاع ندارم ، بطور كلى پدر بايد نفقه فرزندان محتاج خود را بدهد و با ندادن نفقه ، ولايت او بر صغار اولاد خود ساقط نمىشود و تا صغير هستند ولايت پدر بر آنها باقى است و از فرزندان خود ارث مىبرد .
چند سؤال و جواب در خصوص امامزادگان عظام س 72 - آستانه‌هاى سنگى و اختراعى كه در روستاها بنام اولاد ائمه اطهار عليهم السلام احياء كرده‌اند ، و در هيچ تاريخى در كتابهاى علماء بزرگ ديده نشده كه آنها صحيح باشد و ضمنا بعضى از مردم روستا مىروند همين سنگها را زيارت مىكنند و آنها را مىبوسند آيا اين بدعت نيست ؟ .
ج - قبورى كه در روستاها مورد اقبال و توجه مؤمنين قرار مىگيرد ، اگر قبور مؤمنين و صلحاء و سادات و ذرارى رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم باشد زيارت آنها مستحب است و چه بسا خداوند متعال دعاء نزد قبور آنها را مستجاب بفرمايد و اجتماع نزد آن قبور ، تعظيم شعائر و احياء سنن اسلامى است و بدعت و تشريع نيست و يك يك از شعائر دينى را به اسم تشريع و بدعت نبايد از بين برد ، و هيچ كس سنگها را زيارت نمىكند ، بلكه ، همان امامزاده‌اى را كه فكر مىكنند ، قبرش آنجا است زيارت مىكنند و سنگها را از جهت علاقه به صاحب قبر مىبوسند و سخنان مذكور در سؤال از افتراءات وهابيه است كه براى ضربه زدن به شيعه رائج كرده‌اند و متأسفانه در افراد بى اطلاع اثر گذاشته در صورتى كه خود ائمه عليهم السلام قبور اجدادشان را مىبوسيدند خداوند مؤمنين را از شر شيطان حفظ فرمايد .
س 73 - آيا مىتوان امامزاده‌هائى را كه داراى تاريخ و مشخصات نيستند ، و فقط در ميان مردم مشهور به امامزاده هستند مرمت كرد ، و تكليف نذوراتى كه

557

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 557
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست