responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 555


مسائل وقف س 64 - در مورد متولى كه توليت دو موقوفه يا بيشتر را عهده دار است آيا مىتواند : 1 - از مازاد در آمد يك موقوفه ( با فرض اين كه نيت واقف را برابر جعل وى انجام داده ) براى عمران موقوفه ديگر كه تحت توليت خود او است و رو به خرابى است يا نياز به تعمير دارد بعنوان وام مصرف نموده و بعدا از محل در آمد موقوفه بازسازى شده وام را تأديه نمايد ؟ 2 - به فرض صحت اين كار آيا مىتواند علاوه بر اصل اين وام ، تحت عنوان استحباب كه در اداء قرض الحسنه منظور شده رقمى هم افزون بر آن از محل در آمد موقوفه دوم به موقوفه اول باز پس دهد ؟ .
ج - قرض دادن در آمد موقوفه جائز نيست و در آمد هر موقوفه بايد به مصرف معين از طرف واقف برسد و جواب سؤال دوم از اين جواب معلوم مىشود .
س 65 - دو نفر از مستأجرين موقوفات آستانه مقدسه با تنظيم سند رسمى شماره . . دفتر . . . قم متعهد شده‌اند كه هر مقدار اعيانى ، در مورد اجاره خود احداث كرده يا بنمايند ، متعلق به موقوفه بوده و به اعيانىهاى احداثى حقى و ادعائى نداشته و نداريم و ضمن عقد خارج لازمى نيز وكالت بلا عزل داده‌اند كه صيغه وقف آن را اجراء و قبض و اقباض شود اينك ، محل ، به هزينه مستأجران تجديد ساختمان شده آيا موقوفه مىتواند اجاره محل را اعم از عرصه و اعيان از مستأجران دريافت نمايد يا خير ؟ .
ج - صحت اين نحو وكالت مورد اشكال است ، در فرض سؤال چنانچه متولى بعد از انجام ساختمان جديد از آنها وكالت بگيرد و ساختمان را وقف نمايد و قبض و اقباض انجام شود وقف تمام و متولى حق دارد اجاره عرصه و اعيان را از مستأجر بگيرد .
س 66 - اشجار موقوفه‌اى است كه بايد شبهاى جمعه يا غير آن مثلا ، عوائد آن صرف اطعام مؤمنين شود لكن بواسطه خشكسالى و نبود آب قطع شده بفرمائيد اگر در جاى آن اشجار ، اشجار ديگرى غرس شود حكم وقف را دارد يا خير ؟ و اگر از جاى آنها درخت روئيد چطور ؟ .

555

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 555
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست