responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 423


س 8 - در محلى زكات فطره زياد و فقير پيدا نمىشود يا بسيار كم است اكنون آن را در چه راهى مصرف نمايند ؟ .
ج - چون نقل اين زكات به شهر ديگر ، خلاف احتياط است و بنابر احتياط واجب ، مصرف آن ، شيعه اثنى عشرى است پس اگر در شهر ، فقير نباشد احوط آن است كه مال خود را به شهر ديگر ببرد و در آنجا به قصد زكات فطره به فقراء آنجا بدهد .
اگر زكات فطره چند نفر بعد از افراز به هم مخلوط شود س 9 - عده‌اى بابت زكات فطره پولهائى به امام جماعت مسجد مىدهند و امام جماعت موقع پرداخت ، قيمت يكى از اجناسى كه شرع تعيين فرموده مثلا جو ، حساب مىكند و به فقير مىدهد و يا بدون حساب صد تومان مثلا كه جمع شده به چند نفر فقير مىدهد چه صورت دارد ؟ .
ج - امام جماعت لازم است وجوه مأخوذه را مخلوط نكند و هر يك را به قصد صاحب آن به فقير بدهد و اگر مخلوط كرده در موقع اداء ، مقدار مأخوذ از هر شخصى را از مجموع جدا كند و به قصد همان شخص بپردازد . بلى جائز است مجموع را به يك نفر فقير مستحق از طرف همه صاحبان وجه بدهد و در اين صورت جدا كردن براى هر نفرى لازم نيست .
س 10 - آيا جائز است پولهائى كه اشخاص ، بعنوان فطره مىدهند در صندوقى ريخته شود و عالم يا شخص ديگر ، تدريجا در خلال 7 يا 8 ماه و بيشتر به مستحقين بدهد يا نه ؟ و در صورت جواز ، آيا دهند بايد به نيت صاحبان آنها بدهد يا فقط پرداختن ، كافيست ؟ .
ج - تأخير جز ، با نبود مستحق ، جائز نيست و دهنده اگر وكيل در ايصال است لازم نيست از جانب صاحبش نيت نمايد و مخلوط كردن فطره‌ها خالى از اشكال نيست زيرا در اعطاء زكات لازم است كمتر از يك صاع به هر فقير داده نشود و در فرض مذكور ، گاهى كمتر از يك صاع اعطاء مىشود مثلا اگر يك صاع مشاع بين ده صاع از ده نفر ، به فقير داده شود از هر نفرى يك عشر صاع داده شده بلى اگر به قصد يكى از آنها يك صاع مفروز كند و بپردازد ، اشكال مرتفع خواهد شد و نيز اگر گيرنده زكات ، مجتهد يا وكيل او باشد و در مقام رد به مستحق ، به نيت هر يك

423

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست