responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 411


نصاب باقى بماند و اگر از مال ديگر زكات را بدهد و عين طلا را نگاهدارد هر سال بايد همان زكات سال قبل را بدهد .
س 7 - املاك زن و مادر كه در دست شوهر و فرزند است و با املاك خود ، مخلوط و زراعت مى كنند و زن يا مادر ، دخالتى در املاك خود ندارند آيا غله هر كدام بايد به حد نصاب برسد يا مجموع زراعت ، روى هم حساب شود ؟ .
ج - چنانچه زراعت ، بنحو مزارعه باشد سهم هر يك از مالك و زارع بايد جداگانه به حد نصاب برسد ولى اگر املاك بنحو اجاره و يا مجانا در اختيار شوهر يا فرزند باشد بطورى كه زن و مادر ، سهيم در زراعت نباشند چون همه زراعت ملك شوهر و يا فرزند است اگر مجموع به حد نصاب رسيد زكات دارد .
س 8 - هر گاه گندم يا جو يا خرما يا كشمش به حد نصاب برسد زكات را از همه بايد داد يا از بالاتر از حد نصاب ؟ .
ج - هر كدام كه به حد نصاب برسد بعد از مخارج ، زكات تمام آن را بايد بدهد .
زكات غلات أربعه يا عشر است يا نصف عشر س 9 - زراعت گندم و جو كه فعلا در اكثر جاها معمول است كه با آب چاه عميق و يا نيمه عميق بوسيله موتور ، آبيارى مىنمايند ، آيا حكم آبيارى ، با دلو را دارد كه زكات را بيست يك حساب كنند يا در حكم آن نيست و بايد ده يك بدهند و آيا مخارج چاه و موتور و غيره نسبت به سهم غلات زكوى كسر مىشود - كه اگر مابقى ، بعد از كسر مخارج به حد نصاب برسد زكات آن را خارج نمايند - يا نه ؟ .
ج - زكات گندم و جو كه با چاه عميق و نيمه عميق مشروب شده ، بيست يك است و مخارج احداث اصل چاه و خريد موتور در مقام احتساب نصاب ، كسر نمىشود ولى به مقدارى كه از موتور ، كاهش مىيابد و مخارجى كه در عرض سال مىشود اگر گندم يا جو به حد نصاب برسد كسر شود و زكات بقيه را بدهند و مخارج بايد نسبت به مال زكوى و كاه و زراعات ديگر توزيع شود .
س 10 - هر گاه زارع ، از مالك ، آب چاه را خريدارى و در زمينهاى خود ، زراعت مىكند زكات چنين زراعتى عشر است و يا نصف عشر ؟ و پولهائى كه از بابت خريد آب به مالك چاه ، داده از مؤنه زراعت است يا نه ؟ .

411

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 411
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست