نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 410
شخم زده مىشود ، و با داس هم چيده مىشود ، و هنگام كشت به نيت مصرف حيوانات كاشته مىشود ، كه شديدا بدان نيازمندند و ماده بقاء و حيات حيوانات محسوب مىشود ، پس از برداشت ، مقدار كمى جهت خوراك عائله شخص مصرف مىشود كه زكات آن پرداخت مىگردد ، تكليف مابقى كه به مصرف حيوانات مىرسد از حيث پرداخت زكات چگونه خواهد بود ؟ . ج - در فرض سؤال زكات مجموع حاصل اعم از مصرف خوراك شخصى و مصرف حيوانات بايد داده شود . س 4 - به اسكناس ، زكات تعلق مىگيرد يا نه ؟ . ج - تعلق نمىگيرد . اعتبار نصاب در زكات س 5 - در بعضى از محل ها رسم است كه گندم و جو را در هم و مخلوط مىكارند پس از چيدن ، اگر از هم جدا شود هيچ كدام ، به نصاب زكات نمىرسد و اما مخلوط آن - كه نه گندم بر آن صدق مىكند و نه جو ، و آن را خلطك مىگويند - به مقدار نصاب است آيا زكات آن واجب است يا نه ؟ . ج - ميزان در نصاب اين است كه هر يك از گندم يا جو به حد نصاب برسد و اگر مجموعا به مقدار نصاب باشد زكات واجب نيست . س 6 - طلائى است مسكوك كه مقدار آن بيش از حد نصاب و چند سال است كه زكات آن داده نشده آيا نسبت به تأخير در پرداخت زكات سنوات گذشته ، اشتغال ذمه است يا فقط معصيت كرده و با پرداخت زكات فعلى ، تدارك مىشود و اگر از چهل دينار يك دينار را بايد بدهد در صورتى كه به پول رائج ، به قيمت در آورده و پرداخت و آن يك دينار در ملك او باقى ماند باز هم نصاب زكات ، نسبت به چهل دينار باقى است يا نه و بعد از پرداخت زكات اگر در سالهاى بعد ، بقيه طلا كه باز هم بيش از حد نصاب است باقى ماند مجددا مشمول حكم زكات مىشود يا نه ؟ . ج - در فرض مسأله ، علاوه بر معصيت ، هر قدر تأخير شده زكات آن را بايد بپردازد تا از نصاب ساقط شود مثلا اگر چهل دينار طلاى مسكوك به سكه رائج را سى سال نگاهداشته بيست دينار و سه دهم - ( 3 / 10 ، 20 ) زكات بايد بدهد كه كمتر از
410
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 410