responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 362


قبل ، باز هم به مقدار نصاب است فقط بايد زكات داده شود .
تعلق خمس و زكات بنحو اشاعه است س 266 - اگر كسى با سرمايه‌اى كه متعلق خمس بوده و با ربح خمس نداده آن مشغول كسب شده و چند سال به همين وضع ، كسب كرده باشد خمس اصل سرمايه و زيادى ربح و اشيائى كه مىداند بعد از تمام شدن سال ربح ، از ربح ، تهيه كرده - اعم از اين كه آن اشياء ، مؤنه و ما يحتاج باشند يا غير آنها - بدهد كافى است يا اين كه مستحقين خمس ، در سرمايه و تمام ارباح چند سال و اشيائى كه با آنها تهيه شده شريكند ، و بايد از آنها هم حقشان را بدهد و همچنين در چيزى كه متعلق زكات بوده و زكات آن را نداده و چند سال با آن كسب نموده يا از نماء آن استفاده كرده است . خلاصه خمس و زكات كه متعلق به عين است نه به ذمه ، حق متعلق به شخص عين است يا به ماليت آن يا بنحو اشاعه يا كلى فى المعين و در هر صورت چه در سرمايه غير مخمس و غير مزكى چه اشيائى كه از نماء و منفعت آنها تهيه شده امضا حاكم شرع هم لازم است يا لازم نيست ؟ .
ج - به نظر حقير خمس و زكات ، بنحو اشاعه است پس اگر معاملاتى كه واقع شده به عين مال زكوى يا متعلق خمس ، واقع شده ، آن معامله نسبت به خمس و مقدار زكات آن ، فضولى است و اگر حاكم شرع ، امضا نمايد ملك ارباب خمس و زكات مىشود و احكام شركت ، در آن جارى است ولى اگر زكات عين زكوى و خمس عين مال متعلق خمس را بدهد كافى است و اگر معامله ، بنحو كلى ، واقع شده چنانچه غالبا اين قسم است معامله براى خود شخص ، واقع مىشود و با فرض اين كه پول آن را از مال خمس نداده اداء نموده باشد بايد خمس آن پول را بدهد و حكم نسبت به مال زكوى نيز چنين است .
س 267 - بعضى از كسانى كه قصد زيارت مكه معظمه را دارند مبلغى را جهت رفتن و برگشتن ، قرار مىدهند و از همين مبلغ ، خمس آن را اداء مىكنند آيا اين عمل ، صحيح است و يا بايد از تمام اموال ، خمس را خارج نمود ؟ .
ج - اگر اموال او وجه نقد باشد و خمس آن را نداده ، دادن خمس مقدار مصرف حج ، موجب جواز تصرف در بقيه نيست و تا خمس تمام آن را ندهد

362

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 362
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست