نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 196
ج - مجرد قصد ده روز ، كافى است اگر چه در تمام آن ، حائض باشد كه بعدا اگر يك روز هم بماند بايد نماز را تمام بخواند به شرط آن كه قبل از خواندن نماز ، از قصد اقامه ده روز ، برنگشته باشد . س 5 - آيا نماز جمعه بجاى يك نماز ظهر چهار ركعتى در موردى كه قصد عشره كرده و آن را خوانده و بعد از قصد خود برگشته كفايت مىكند يا نه ؟ . ج - اقوى عدم كفايت نماز جمعه است ، جهت اتمام نماز بعد از عدول از قصد اقامت . س 6 - شخصى ساكن تهران است ، باغى در كرج خريده و دو اطاق و لوازم زندگى هم دارد ، روزهاى جمعه در دوره سال ، به آن باغ مىرود و بعضى از جمعهها شب هم در آنجا مىماند ، نماز و روزه او چه صورت دارد ؟ . ج - اگر در آنجا شغل و پيشهاى ندارد و فقط براى تفريح يا تغيير آب و هوا به آنجا مىرود بايد نمازش را شكسته بخواند و روزهاش را افطار كند . هر گاه فاصله بين دو محل به قدر مسافت باشد و در اثر توسعه كمتر شود س 7 - در زمان سابق ، قريهاى با شهر چهار فرسخ ، فاصله داشته كه نماز را قصر و روزه را افطار مىكردهاند ، فعلا وسعت شهر زياد شده و نسبت به قريه مذكور ، نزديك و اين قريه از توابع متصله شهر شده است ولى باز هم بين قريه مذكور و شهر ، زمينهاى مزروعى ، فاصله است مثلا شهر تبريز و قلعه مليك يا ايستگاه تبريز باز به تمام معنى اتصالش به شهر واضح نشده است ، تكليف اهالى قريههائى كه سابقا فاصله آنها با شهر به قدر مسافت بوده و فعلا به اين صورت در آمده است چيست ؟ . ج - اگر كسى يقين دارد كه فاصله مزبور ، سابقا به قدر مسافت بوده و فعلا در اثر وسعت شهر ، مثلا شك دارد كه فاصله ، از مسافت شرعى ، كمتر شده يا نه ، به حكم مسافت عمل نمايد تا وقتى كه يقين كند كه فاصله ، كمتر از مسافت شرعى است كه در اين صورت نماز تمام است . س 8 - در سالهاى قبل فاصله دو شهر اصفهان و نجف آباد بيش از چهار فرسخ بوده كه در صورت مسافرت به نجف آباد نماز را شكسته مىخوانديم ، در
196
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 196