responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 172


خميدگى بلند شود تا به حد ركوع برسد كه قيام متصل به ركوع زياد نشود . و اگر در سجده اول يادش آمد ، سجده را رها كرده و برگردد ركوع نمايد و پس از اتمام نماز و سجده سهو نماز را اعاده نمايد .
خواهشمند است بيان فرمائيد كه اين تفصيل را در توضيح المسائل ، فراموش نموده‌اند و يا مطلقا بايد برخيزد و راست بايستد ، و ركوع نمايد ؟ .
ج - اگر كسى از ابتداء ، ركوع را فراموش كند و به قصد سجده ، خم شود و پيش از سجده يادش بيايد برگردد به حال قيام ، و ركوع را بجا آورد ظاهرا مسأله‌اى كه در توضيح المسائل ذكر شده راجع به اين فرض است و همچنين است حكم ، اگر به قصد ركوع خم شود و پيش از رسيدن به حد ركوع فراموش كند و اما اگر بعد از رسيدن به حد ركوع ، فراموش كرد به نظر حقير ركوع انجام شده است ولى احتياط به اعاده نماز ، ترك نشود و تفصيلى كه ذكر شده صحيح نيست زيرا يا وظيفه ركوعى ، انجام شده و برگشت به ركوع موجب زياد شدن ركن است و يا وظيفه ركوعى انجام نشده بايد برگردد و بايستد و آن قيام ، قيام متصل به ركوع نبوده كه موجب زيادتى ركن شود و بطور كلى زياد شدن قيام متصل به ركوع بدون زياد شدن ركوع ، متصور نيست .
س 183 - اگر نمازگزار ، سوره را تمام نكرده سهوا به ركوع رفت آيا نمازش باطل است ؟ كما اين كه بعضى از مسأله گوها گفته‌اند و علت بطلان را هم ترك قيام متصل به ركوع دانسته‌اند - يا نه ؟ .
ج - اگر فراموش كرد كه سوره را تمام كند و سهوا براى ركوع خم شد و پس از رسيدن به حد ركوع ملتفت گرديد كه در اتمام سوره ، سهو كرده نمازش باطل نيست و احتياطا دو سجده سهو براى آن مقدار كه از سوره فراموش كرده بخواند و در فرض مسأله ، قيام متصل به ركوع ، به عمل آمده است .
سجده س 184 - شخصى در حال قيام ، متذكر مىشود كه يك سجده ركعت پيش را فراموش كرده ، برنمىگردد بجا بياورد ولى بعد از نماز فورا آن سجده را با دو سجده سهو مىخواند نمازش چگونه است ؟ .
ج - باطل است بايد اعاده نمايد .

172

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 172
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست