responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 151


مسجد بيفزايند ، و نيز تير چوبى و ساير مصالح بنائى آن را بفروشند ، و قيمت را به مصرف بناء جديد برسانند ، آيا شرعا جايز است بناء قديمى مسجد را به هم زنند و از نو بسازند و نيز از حريم شمالى آن بر مساحت مسجد بيفزايند ، و همچنان مصالح قديمى را بفروشند ، و قيمت آنها را صرف در مصالح بنائى مسجد بنمايند يا خير ؟ .
ج - در فرض سؤال اگر مسجد به حال مخروبگى در آمده و به هيچ نحو قابل استفاده و تعمير نيست و مؤمنين بخواهند تبرعا بناء آن را تجديد كنند كه آبرومند باشد ، مانع ندارد ولى مصالح بنائى آن هر مقدار كه ممكن است ، در خود اين مسجد صرف شود ، و اگر در اين مسجد قابل مصرف نيست به مصرف مسجد ديگرى كه در اطراف و حوالى است برسانند ، و فروش آن جائز نيست و اگر در اطراف هم قابل مصرف نباشد مىتوانند آن را بفروشند ، و پول آن را صرف بنائى اين مسجد بنمايند ، و اما آنچه بعنوان حريم مسجد ذكر شده اگر كسى مدعى مالكيت آن نيست و از جهت برف ريزه و راهرو تضييق بر اهالى نيست جائز است آن را جزء مسجد بنمايند . ضمنا بايد بناء مسجد به نحوى باشد كه زمين مسجد سابق در خارج بناء جديد واقع نشود .
حكم داخل شدن جنب يا حائض در مسجد با تيمم س 92 - شخص جنب كه از غسل كردن معذور باشد آيا مىتواند براى نماز جماعت يا براى ياد گرفتن احكام ، با تيمم به مسجد برود يا نه ؟ .
ج - اگر عذر او از غسل كردن ، تنگى وقت باشد چنانچه براى نماز ، تيمم كند مىتواند در مسجد نماز بخواند و اگر عذرش نداشتن آب باشد و براى نماز ، تيمم كند در حكم طاهر است و مىتواند با آن تيمم ، همه امور مشروط به طهارت را بجا آورد و اگر براى نماز ، تيمم نكرده بلكه براى امر ديگرى مانند ياد گرفتن احكام ، تيمم نموده مكث در مسجد ، خلاف احتياط است .
س 93 - شخص جنب با تيمم بدل از غسل مىتواند درنگ در مساجد نمايد و بيش از هفت آيه از قرآن بخواند يا نه ؟ .
ج - اگر عذرش غير ضيق وقت باشد مىتواند و اگر ضيق وقت است به مقدار اشتغال به نماز فقط مىتواند در مسجد درنگ كند و نسبت به قرائت غير سور

151

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست