نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 479
( مسأله 1514 ) : هرگاه غلام كسى عيال ( روزى خور ) مولى و يا غير مولى نباشد ، احوط [1] وجوب فطريه او بر مولى است هر چند در وجوب آن اشكال است و اما در صورتى كه عيال ديگرى باشد فطريه بر آن شخص واجب است . ( مسأله 1515 ) : فرقى در تعلق وجوب زكات فطريه عيال بين غائب بودن و حاضر بودن ايشان نزد كسى كه دادن فطريه بر او واجب است ، نيست . جنس فطريه و مقدار آن جنس فطريه منحصر است در قوت غالب انسان از گندم [2] و جو و خرما [3] و مويز و كشك و شير و عدس و نخود و غير آن و افضل اخراج فطريه از خرما و مويز و قوت غالب بلد است و بعضى فضيلت را به همين ترتيب كه گذشت دانستهاند كه مراعات آن خوب است و اگر براى فقير يكى از اينها انفع باشد مستحب است كه آن را انتخاب كنند .
[1] ميرزاى شيرازى - محمد كاظم طباطبائى - محمد باقر شيرازى : اين احتياط ترك نشود . [2] شيخ انصارى : احوط اقتصار در غلات اربع است ( * 1 ) . [3] محمد كاظم طباطبائى : اگر چه اقتصار بر غلات اربع احوط است . ( * 1 ) محمد باقر شيرازى : و يا برنج و مانند آن به حسب اختلاف اماكن .
479
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري جلد : 1 صفحه : 479