نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري جلد : 1 صفحه : 198
مسأله 798 - مستحقّين زكات هفت صنفند : اوّل : فقرا و مساكين . دويّم : كسانى كه تعيين شدهاند از جانب امام يا مجتهد از براى گرفتن زكات و جمع و ضبط آن . سيّم : كفّارى كه تأليف [1] قلوب ايشان شده باشد از براى جهاد ، امّا در زمان غيبت خلاف است . چهارم : آزاد كردن بنده كه در تحت شدّت باشد نزد آقايش بلكه مطلقا با شرايط . پنجم : اداء دين كسى كه عاجز باشد از اداء آن با شرايط . ششم : مطلق خيرات مثل مسجد و مدرسه و غير اينها . هفتم : كسانى كه ماندهاند در راه بى چيز اگر چه در ولايت و بلد خود چيزدار باشند با شرايط . مسأله 799 - قدر يقينى زكات نقره و طلا كه بايد اخراج كرد ، چهل و يك مىشود . مسأله 800 - مويز و جو و گندم و خرما اگر آب جارى يا آب باران خورده باشند زكات آنها ده يك است و اگر آب چاه و مثل آن خورده بيست يك است و اگر به تبعيض خورده باشند تابع [2] اكثر است ، امّا نصاب شتر دوازده است : پنج نصاب اوّلش هر يك پنج شتر است و در هر يك پنج ، يك گوسفند بايد داد تا بيست و پنج شتر . نصاب ششم : بيست و شش شتر است زكاتش يك شترى كه داخل در سال دو شده باشد . نصاب هفتم : سى و شش است زكاتش يك شترى است كه داخل در سال سه شده باشد . نصاب هشتم : چهل و شش است ، زكاتش يك شترى كه داخل در سال چهار شده باشد . نصاب نهم : شصت و يك است ، زكاتش يك شترى كه داخل در سال پنج شده باشد . نصاب دهم : هفتاد و شش است ، زكاتش دو شترى كه داخل در سال سه شده باشد . نصاب يازدهم : نود و يك است ، زكاتش دو شترى كه داخل در سال چهار شده باشد . نصاب دوازدهم : صد و بيست و يك شتر است ، زكاتش هر پنجاه شتر ، يك شترى كه داخل در
[1] - ( يزدى ) اختصاص به كفار و به تأليف از براى جهاد معلوم نيست و اقوى جريان حكم است در زمان غيبت . [2] ( يزدى ) بلكه با صدق شركت مطلقا سه ربع عشر است و با غلبه احدهما در صدق حكم تابع است .
198
نام کتاب : صراط النجاة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري جلد : 1 صفحه : 198