responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب پيرامون مسائل حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 95


سعد اسكاف ، روايت فرموده به عبارتى كه با اين عبارت ، اختلاف دارد ، و جمله ( الا ان ياتى بموجبة ) را ندارد وايشان ، ذيل حديث را اين نحو روايت فرموده‌اند ( فاذا قضى نسكه غفر الله له بقية ذى الحجة والمحرم و صفر و شهر بيع الاول فاذا مضت اربعة اشهر خلط بالناس ) ولى معتمد همان روايت كافى است زيرا معلوم است كه در نقل تهذيب ، روايت ، مختصر شده و مثل نقل بمضمون است و علاوه جمله ( الا ان ياتى بموجبة ) از آن اسقاط شده و در دوران امر بين زياده و نقيصه ، اصالت عدم زياده بر اصل عدم نقيصه مقدم است و فرضا هم اين دو اصل را حجت بدانيم در خصوص مورد با توجه به روايت معاوية بن عمار ظاهر اين است كه اين جمله ، اسقاط شده و نسخه كافى صحيح است و احتمال اين كه جمله ( الا ان ياتى بكبيرة ) يا ( الا ان ياتى بموجبة ) در اين دو روايت از بعض روات به عنوان شرح و تفسير حديث اضافه شده باشد بسيار بعيد است و فرضا هم اين نحو باشد از رحمت و مغفرت و كرم و فضل خداوند متعال ، بعيد نيست كه مقرر فرمايد تا چهار ماه ، مؤمنى كه حج بجا آورده مطلق گناهانى كه تحت فشار ؟
تأويلات نفس و غلبه هوا از او صادر شده ( نه بنحو بى اعتنائى و استخفاف به امر خداوند ) مورد آمرزش خداوند واقع شود و كس نمىتواند رحمت واسعه و تفضل خدا را كه خود به آن مقام و محل مغفرت و رحمت وتفضل است محدود كند بلى اين حديث كسى را كه از روى بى اعتنائى و استخفاف به امر و نهى خدا معصيت نمايد يا اين كه بخواهد با تشبث به اين حديث ، در اين چهار ماه ، هر گناه و معصيتى را مرتكب گردد شامل نمىشود و از ابتداء تا حال هم هيچ كس از اين اخبار ، استفاده نكرده كه حاج تا چهار ماه ، مرخص و آزاد است و با اتكاء به اين حديث ، مرتكب هر معصيتى بخواهد بشود كه اين برداشت وتلقى البته صحيح نيست .

95

نام کتاب : سؤال وجواب پيرامون مسائل حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 95
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست