responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 442


< فهرس الموضوعات > 718 . وصيت به وقف در صورتي كه منافع آن به خود موصى باز گردد < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 719 . اجراى وصيت نامه < / فهرس الموضوعات > معادل آن را از اموال ديگر براى ثلث بردارد . يا با رضاى ديان ، آن ملك را از ايشان استرداد كرده دين را از مال التجاره بدهد .
< / السؤال = 8577 > < السؤال = 8693 > < السؤال = 10773 > < السؤال = 10775 > سؤال 718 : زيد ، عمرو را وصى خود كرده و گفته است : " ثلث مرا مصرف كن در امور خيريه ، هر چه را مصلحت مىدانى " . يا بگويد : " وقف كن به هر نحو مصلح مىدانى " . عمرو بعد از فوت او ملكى بخرد و وقف كند كه از منافع آن ، استيجار صلاة وصوم كنند از براى موصى ، يا زيارات يا قرائت كنند از براى او . اين وقف صحيح است يا باطل ؟
جواب : صحت اين وقف ، مشكل است . چون ثلث ميت ، مال او است يا در حكم مال او ، و وصى نائب بعد الموت او است . پس واقف در حقيقت گويا خود ميت است . پس بر مىگردد به وقف بر نفس . مثل اين كه وكيل كند كسى را در وقف عينى از املاك او به هر نحو وكيل مصلحت بداند . و او وقف كند به نحوى كه منافع آن عائد به موكل شود .
لكن از براى مثل قرائت يا زيارت براى موصى بعد الموت ، عدم بطلان آن خالى از قوت نيست . لعدم دليل عام يشمل هذا . چنانچه اگر تمليك كند به او ، و شرط كند كه بعد از موت او صرف كند در امور خيريه ، يا وقف كند ، اقوى صحت آن است . هر چند خالى از اشكال نيست .
و اگر تمليك كند بدون شرط ، و وصى وقف كند ، به نحو مذكور ، بى اشكال است . و هم چنين در حال حيات ، اگر بخواهد ملكى را وقف كند و خود مادام الحياة منتفع شود ، آن را تمليك كند به كسى ، و آن كسى از جانب خود وقف كند بر او ، و بعد از او بر فقراء يا سيد الشهداء ( ع ) ، صحيح است .
< / السؤال = 10775 > < / السؤال = 10773 > < / السؤال = 8693 > < السؤال = 8599 > سؤال 719 : هر گاه وصيت كند از براى حمل ، به اين نحو كه هر گاه ذكر باشد ، تمام ثلث را به او بدهند . و هر گاه دختر باشد ، نصف ثلث را به او دهند و نصف ديگر به زوجه ، پس تو أمين باشد ، يك ذكر و يك انثى ، حكم چيست ؟
جواب : هر گاه وصيت به شرط لا مراد باشد ، يعنى هر گاه پسر باشد تنها ، يا دختر باشد تنها ، هر چند بعيد است ، در اين صورت وصيت بى مورد مىماند . و اگر لا به شرط باشد كما هو الظاهر ، پس محتمل است دو ثلث ثلث را بدهد به پسر ، و يك ثلث آن به دختر ، زيرا كه پسر مستحق تمام است و دختر مستحق نصف ، پس ثلث را اثلاث مىكنند . و محتمل است أرباعا ،

442

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 442
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست