responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 116


< فهرس الموضوعات > * فوريت أداء كفارات * 198 . نيت روزهء ما في الذمة < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 199 . استبراء جنب در حال روزه < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > 200 . قصد ابطال روزه در صورت وجود برخى أمور < / فهرس الموضوعات > والزكاة 1 . اگر چه اين وجه ناتمام است چون حق الناس تابع دليل است . و اگر حق دو قسم باشد وقدر متيقن حق ، موسع باشد فوريت معلوم نيست ، و اصل برائت است . مع ذلك ، احوط است چنانچه [ چنان كه ] ذكر شد . كما اين كه احوط در آنچه سبب آن معصيت باشد نيز چنين است ، لما أفتى به صاحب المسالك 2 ، لانه مثل التوبة الواجبة فورا . لكنه ضعيف . ( والله العالم ) < / السؤال = 4459 > < / السؤال = 4384 > < السؤال = 4177 > سؤال 198 : زيد قطع دارد كه يك روز روزه قضاء بايد بكند و شك دارد كه آيا يك روز ديگر ( روزه نذر مثلا ) بر او واجب است ، يا نه ، اگر يك روز روزه بگيرد به قصد ما في الذمه كفايت مىكند ، يا نه ؟
جواب : اگر غافل باشد و قصد ما في الذمه بكند كفايت آن از روزه معلومه مشكل است .
بلى ، اگر به قصد همان روز معلوم روزه بگيرد ، و اصل برائت جارى كند از وجوب روزه ديگر ، كفايت مىكند .
و هم چنين اگر دين معلومى داشته باشد و ديگر ، مشكوك باشد ، كه قصد ما في الذمه كافى نيست . و هم چنين اگر يك قران خمس ، قطعى باشد و يك قران نذر سيد ، مشكوك باشد . و هكذا ، والسر واضح .
< / السؤال = 4177 > < السؤال = 4230 > < السؤال = 4232 > سؤال 199 : شخص جنب در روز ماه رمضان با روزه براى استبراء مىتواند بول كند ؟ و آيا روزه اش فاسد مىشود ، يا نه ؟
جواب : بلى ، مىتواند . و روزه اش فاسد نمىشود اگر چه علم داشته باشد به خروج قدرى از منى كه در مجرى مانده است . و اين داخل در عنوان استمنائى كه مفطر است نيست .
< / السؤال = 4232 > < / السؤال = 4230 > < السؤال = 4205 > سؤال 200 : قصد افطار بر تقدير حصول امر محتمل الوقوع مضر به صوم است ، يا نه ؟ و هكذا قصد قطع نماز بر تقدير آن ؟ ( مثل آن كه اگر دزد بيايد قطع صلاة نمايد ونحو ذلك . ) جواب : بلى ، مضر است ، مگر آن كه بسيار بعيد الوقوع باشد كه منافى صدق عزم و نيت نباشد . و از اين قبيل است قصد سفر و عزم بر عدم آن با چنين امرى ، مثلا : اگر مىرود كه اگر طراده هست برود به كربلا مثلا ، پس اگر احتمال نبودن آن در غايت بعد باشد ضرر ندارد ،


1 . جواهر الكلام ج 33 ص 169 مضمون كلام صاحب جواهر نقل شده است . 2 . مسالك الافهام ج 2 ص 85 .

116

نام کتاب : سؤال وجواب ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 116
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست