responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 58


مسأله 12 - بر ميت چند مرتبه نماز خواندن مكروه است ، مگر اين كه ميت اهل علم و شرف و پرهيزكار باشد .
دستور نماز ميت مسأله 1 - مستحبات نماز ميت چند امر است : اول : نمازگزار با وضو يا غسل يا تيمم باشد . دوم : اگر ميت مرد است امام جماعت يا كسى كه بر او نماز مىخواند مقابل وسط قامت بايستد و اگر ميت زن است مقابل سينهء او بايستد . سوم : اين كه پا برهنه باشد . چهارم : در هر تكبيره اى خصوصاً تكبيرهء اوّل دستها را بلند كند . مستحب است به جماعت خوانده شود و خواندن نماز ميت در مساجد غير مسجد الحرام مكروه است .
مسأله 2 - نماز ميت پنج تكبير دارد و اگر نمازگزار پنج تكبير به اين نحو بگويد كافى است : بعد از نيت و تكبير اوّل بگويد : « أشهد أن لا إله الَّا الله و أشهد أنّ محمّداً رسول الله » . و بعد از تكبير دوم بگويد : « اللَّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد » . و بعد از تكبير سوم بگويد : « اللَّهمّ اغفر للمؤمنين و المؤمنات » . و بعد از تكبير چهارم اگر ميت مرد است بگويد : « اللَّهمّ اغفر لهذا الميت » ، و اگر زن است بگويد : « اللَّهمّ اغفر لهذه الميت » . و بعد تكبير پنجم را بگويد و نماز را تمام كند .
و بهتر آن است بعد از تكبير اول بگويد : « أشهد أن لا إله إلَّا الله وحده لا شريك له إلهاً واحداً أحداً صمداً فرداً حيّا قيوماً دائماً أبداً ، لم يتّخذ صاحبة و لا ولداً و أشهد أنّ محمّداً عبده و رسوله أرسله بالهدى و دين الحقّ ليظهره على الدين كلَّه و لو كره المشركون » . و بعد از تكبير دوم بگويد : « اللَّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد و بارك على محمّد و آل محمّد و ارحم محمّداً و آل محمّد أفضل ما صلَّيت و باركت و ترحّمت على ابراهيم و آل ابراهيم ، انّك حميد مجيد و صلّ على جميع الانبياء و المرسلين » . و بعد از تكبير سوم بگويد : « اللَّهمّ اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الأحياء منهم و الأموات ، تابع اللَّهمّ بيننا و

58

نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 58
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست