responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 387


زيد بيايد أنت طالق » يا بگويد « اگر آفتاب طلوع كند أنت طالق » طلاق صحيح نيست ، بلى اگر تعليق كند به چيزى كه حاصل است ، مثل اين كه بگويد « اگر فلان زن ، زن من است ، فهى طالق » ظاهراً صحيح است .
مسأله 5 - اگر مكرر كند صيغهء طلاق را بدون آن كه رجوعى در بين واقع شود يك طلاق محسوب مىشود ، و همين طور اگر بگويد « أنت طالق ثلاثاً » يك طلاق واقع مىشود .
مسأله 6 - شرط است در صحت طلاق ، آن كه نزد دو شاهد مرد عادل ، واقع شود كه هر دو صيغهء طلاق را بشنوند و بايد هر دو با هم باشند و كفايت نمىكند آن كه نزد يكى از آنها طلاق دهد و نزد ديگرى در مجلس ديگر طلاق دهد .
مسأله 7 - دو شاهد بايد غير از كسى كه طلاق را جارى مىكند باشند و غير از شوهر زن باشند .
مسأله 8 - اگر دو شاهد عادل باشند پيش كسى كه طلاق مىدهد ، و فاسق باشند يا يكى از آنها فاسق باشد واقعاً ، ترتيب آثار صحت بر آن طلاق مشكل است ، گر چه بىوجه نيست .
اقسام طلاق مسأله 1 - طلاق صحيح دو قسم است :
قسم اول : طلاق بائن ، و آن طلاقى است كه شوهر نمىتواند بعد از طلاق دادن رجوع كند ؛ چه زن عده داشته باشد يا نه و آن شش قسم است : اول : طلاقى كه پيش از نزديكى با زن داده شود . دوم : طلاق دخترى كه به حد تكليف نرسيده باشد ، اگر چه نزديكى با او كرده باشد . سوم : طلاق زن يائسه است . چهارم : طلاق خلع . پنجم : طلاق مبارات و اين دو قسم بائن هستند اگر زن به بذلى كه كرده رجوع نكند و در صورت رجوع با شرايط رجعى مىشود . ششم : طلاق سوم است ، اگر دو رجوع شود يكى بين اول و دوم ، و يكى بين دوم و سوم . و اگر

387

نام کتاب : رسالهء نجاة العباد ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 387
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست