نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 61
ديده شده ؛ و هم چنين خونى كه از جملهء آيات حضرت موسى بن عمران عليه السلام بوده ، پاك است . و امّا خون علَقه كه منشاء صورت حيوانى است ، نجس است [1] . و خون تخم مرغ [2] ، محكوم به نجاست و وجوب اجتناب است على الاحوط ، اگر چه طهارت آن ، خالى از وجه نيست . حكم خونِ باقى مانده بعد از تذكيه و خونى كه بعد از تذكيهء حيوان ماكول اللحم [3] در بدن آن مىماند بعد از بيرون رفتن خون به قدر متعارف ، پاك است به شرط آن كه در جزءِ حلالش باشد ، چون گوشت ؛ امّا آن چه در غير آن باشد چون سپرز پس آن ، محل اشكال است ؛ [4] و احوط اجتناب است . و هر گاه خونى كه عادت به بيرون آمدن در وقت تذكيه قرار گرفته باشد از آن خارج نشود ، نجس است ، [ و ] به سبب مخلوط شدن با خون ديگر ، آن را هم نجس [5] مىكند . و اقوى اين است كه از [6] خون باقى ماندهء در بدن غير مأكول اللحم بعد از خروج خون متعارف ، اجتناب نمايد . و در طهارت خون بچّه اى كه در زمان تذكيه در شكم مادر بوده ، اشكال است و احوط اجتناب [7] است ؛ چنانچه طهارت آن خونى كه در حال جارى شدن خون از محل ذبح ،
[1] در آدمى و ساير حيوانات حتى نطفهء مستحيله به خون در تخم مرغ ، على الاحوط . [2] اگر چه معلوم باشد كه مستحيل از نطفه نيست و اين احتياط ترك نشود . [3] چه ذبح شرعى باشد ، يا نَحر . [4] و طهارت آن ، خالى از وجه نيست . [5] يعنى خون ديگر را و ظاهرِ آن چه را كه ملاقات با خون كرده است از گوشت و غير آن . [6] بلكه اظهر ، طهارت است . [7] محل احتياط ، خونى است كه عادتاً از مذبوح خارج مىشود ، نه خون داخل گوشت و مانند آن .
61
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 61