responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 46


[ است ] ساير اشياى نجسه و متنجّسه اگر مستلزم هتك نباشد .
س مشاهد مشرّفه يعنى روضات ائمّه عليهم السلام ، در حكم مساجد است يا نه ؟
ج بلى در حكم مساجد است مثل حرم و رواق على الاحوط ؛ و امّا صحن ، ظاهر اين است كه داخل در حكم مساجد نباشد .
تذكيهء حيوان حرام گوشت و حكم پوست آن س - [ آيا ] حيوان غير مأكول اللحم ، قبول تذكيه مىكند به نحوى كه حكم شود به طهارت جلدش ، مثل حال حيات ، يا نه ؟
ج بنا بر مشهور ، قبول تذكيه [1] مىنمايد به شرطى كه نجس العين نباشد ، و جلدش نيز طاهر است بعد از تذكيه ، بلى مستحبّ است پرهيز نمودن از آن پوست بعد از تذكيه و پيش از دبّاغى نمودن به « مازو » و مانند آن از اشياى طاهره ، اگر چه استحباب دليلى ندارد مگر فتواى فقيه . [2] و اين حكم ، ثابت است در خصوص پوست حيوان حرام گوشت ؛ و امّا در پوست حيوان حلال گوشت ، پس اشكال در جواز استعمال در هيچ حالى بعد از ذبحِ شرعى نيست ، چه دبّاغى شده باشد يا نه .
حكم پوست ( چرم ) س پوست نجس [3] به دبّاغى پاك مىشود يا نه ؟
ج پاك نمىشود .



[1] يعنى در مورد شبهه كه ، « مسوخ » از قبيل قِرَد و دبّ و فيل ، و « سباع » از قبيل اسد و نمر و فهد و ثعلب و ارنب باشد ، و قبول تذكيه در آنها اقرب است .
[2] و هم چنين احتياط استحبابى در رعايت فتواى بعضى از بزرگان علماى اماميّه كه موافق بعض روايات عاميّه دالَّه بر مطهِّريت دباغ است ، اقتضاى اجتناب دارد قبل از دبغ .
[3] يعنى نجس العين از جهت ميته بودن .

46

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست