responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 110


منحصر باشد ، وضو باطل و تيمّم لازم است ؛ و اگر منحصر نباشد ، وضو صحيح است اگر چه مقدّمهء آن حرام است .
و امّا محل ريختن آب وضو ، اگر وضو گرفتن ، علت تامّهء تصرّف [1] نمودن در آن محل نبوده باشد ، وضو صحيح است و الَّا وضو باطل است .
چند فرع س اگر شخص متوضّى يعنى وضو گيرنده در مكانى كه ايستاده و مىخواهد وضو بگيرد غصبى است و لكن هواى آن مكان ، مباح است ، وضويش صحيح است يا نه ؟
ج وضو گرفتن در چنين محلّ ، مثل وضو گرفتن [2] در كفش غصبى است [3] ؛ پس در وقت مسح ، پا را خارج كند از محل غصب ، ان شاء الله تعالى وضويش صحيح است .
س غسل در حمّام غصبى با وجود بودن حمّامِ مباح ، صحيح است يا نه ؟
ج غسل فاسد است اگر چه آب آن حمّامِ غصبى ، [4] مباح باشد .



[1] به تصرّفى حرام كه موجبِ حرمتِ مقدّمه اش كه وضو است باشد .
[2] گذشت حال مكان غصبى .
[3] و آن ، مانند فرش غصبى است و حكم كون در مكان غصبى را دارند . و بيرون آوردن پا در حال مسح ، مثل اخراجِ پا از فرش است كه مصحّحِ خصوص مسح است ، نه مطلقِ وضو ، مگر بنا بر صحّت وضو با غصبيّت كون ، كه بيرون آوردن پا لازم نيست مگر تكليفاً فقط .
[4] در اين صورت ، مثل وضو در مكان غصبى است .

110

نام کتاب : جامع المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 110
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست