responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 977


يقين دارد كه احتلامش قبل از اذان صبح بوده است ، روزهء او چه حكمى دارد ؟
ج : اگر پيش از اذان صبح متوجه احتلام خود نشده است ، روزه‌اش صحيح است .
< صفحة فارغة > [ س 778 اگر مكلَّف در شب ماه رمضان قبل از اذان صبح بيدار شود ] < / صفحة فارغة > س 778 : اگر مكلَّف در شب ماه رمضان قبل از اذان صبح بيدار شود و ببيند كه محتلم شده استو دوباره پيش از اذان صبح به اميد اين كه براى غسل كردن بيدار مىشود بخوابد و تا بعد از طلوع آفتاب در خواب بماند و غسل خود را تا اذان ظهر به تأخير بيندازد و بعد از اذان ظهر غسل كرده و نماز ظهر و عصر بخواند ، روزهء آن روز او چه حكمى دارد ؟
ج : در فرض سؤال بايد روزه را قضا نمايد و بنا بر احتياط مستحب ، كفاره نيز بدهد .
< صفحة فارغة > [ س 779 اگر مكلَّف در شب ماه رمضان قبل از فجر شك كند كه محتلم شده يا نه ] < / صفحة فارغة > س 779 : اگر مكلَّف در شب ماه رمضان قبل از فجر شك كند كه محتلم شده يا نه ، ولى به شك خود اعتنا نكند و دوباره بخوابد و بعد از اذان صبح بيدار شود و متوجه گردد كه قبل از طلوع فجر محتلم شده است ، چه حكمى دارد ؟
ج : اگر بعد از بيدارى اول اثرى از احتلام در خود مشاهده نكند ، بلكه فقط احتمال آن را بدهد و چيزى بر او كشف نشود و تا بعد از اذان بخوابد ، روزه‌اش صحيح است ، هر چند بعد از آن معلوم شود كه احتلام او مربوط به قبل از اذان صبح است .
< صفحة فارغة > [ س 780 اگر شخصى در ماه مبارك رمضان با آب نجس غسل كند ] < / صفحة فارغة > س 780 : اگر شخصى در ماه مبارك رمضان با آب نجس غسل كند و بعد از يك هفته متوجه شود كه آن آب نجس بوده است ، نماز و روزهء او در اين مدت چه حكمى دارد ؟
ج : نمازش باطل و قضاى آن واجب است ، ولى روزه هاى او محكوم به صحت است .
< صفحة فارغة > [ س 781 شخصى مبتلا به بيمارى بيرون آمدن مستمر قطرات بول است ] < / صفحة فارغة > س 781 : شخصى مبتلا به بيمارى بيرون آمدن مستمر قطرات بول به صورت موقت است ، يعنى بعد از بول كردن ، به مدت يك ساعت يا بيشتر قطرات آن از او خارج مىگردد . با توجه به اين كه وى در بعضى از شبها جنب شده و گاهى يك ساعت قبل از اذان بيدار مىشود و احتمال مىدهد كه بعد از آن منى با قطرات بول خارج شود ، نسبت به روزه‌اش چه تكليفى دارد ؟ وظيفهء او براى اين كه با طهارت داخل وقت شود ، چيست ؟
ج : اگر قبل از اذان صبح ، غسل جنابت و يا تيمم بدل از آن انجام داده ، روزهء او صحيح است ، هر چند بعد از آن بدون اختيار از او منى خارج شود .
< صفحة فارغة > [ س 782 اگر شخصى قبل از اذان صبح يا بعد از آن بخوابد ] < / صفحة فارغة > س 782 : اگر شخصى قبل از اذان صبح يا بعد از آن بخوابد و در خواب جنب شده و بعد از اذان بيدار شود ، چه مدتى براى غسل كردن وقت دارد ؟
ج : در فرض سؤال ، جنابت به روزهء آن روز او ضرر نمىزند ، ولى واجب است كه براى نماز غسل كند و مىتواند غسل را تا وقت نماز به تأخير بيندازد .
< صفحة فارغة > [ س 783 اگر غسل جنابت براى روزهء ماه رمضان يا روزه هاى ديگر فراموش شود ] < / صفحة فارغة > 783 : اگر غسل جنابت براى روزهء ماه رمضان يا روزه هاى ديگر فراموش شودو در اثناء روز به ياد انسان بيفتد ، چه حكمى دارد ؟
ج : اگر در روزهء ماه رمضان غسل جنابت را در شب تا طلوع فجر فراموش كند و با حالت جنابت صبح نمايد ، روزه‌اش باطل است و احوط اين است كه قضاى روزهء ماه رمضان هم در اين حكم به آن ملحق شود . ولى در ساير روزه ها ، روزه بر اثر آن باطل نمىشود .

977

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 977
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست