إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)
باشد مثل شراب و زنا ، يا به جهتى حرام شده باشد ، مثل ( 2 ) نزديكى كردن با عيال خود در حال حيض ، بنا بر احتياط ( 3 ) كفاره جمع بر او واجب مىشود يعنى بايد يك بنده آزاد كند ( 4 ) و دو ماه روزه بگيرد و شصت فقير را سير كند ، يا به هر كدام آنها يك مد كه تقريباً ده سير است گندم يا جو يا نان و مانند اينها بدهد ( 5 ) . و چنانچه هر سه برايش ممكن نباشد ، هر كدام آنها كه ممكن است بايد انجام دهد ( 6 ) . ( 1 ) زنجانى : چنانچه آن مفطر ، جماع حرام يا خوردن و آشاميدن حرام باشد . . ( 2 ) گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : مثل خوردن غذاى حلالى كه براى انسان ضرر دارد ( صافى : ضرر معتنى بهى دارد ) و . . خوئى ، سيستانى : مثل خوردن غذاى حلالى كه براى انسان ضرر كلى دارد و . . زنجانى : مثل خوردن غذاى حلالى كه براى انسان ضررى دارد كه موجب فساد بدن مىشود و . . ( 3 ) فاضل ، مكارم : بنا بر احتياط واجب . . [ عبارت " بنا بر احتياط " در رساله آيات عظام : اراكى ، گلپايگانى ، صافى و زنجانى نيست ] ( 4 ) سيستانى : يك كفاره كافى است ولى احتياط مستحب آن است كه كفارهء جمع بدهد يعنى يك بنده آزاد كند . . ( 5 ) سيستانى ، بهجت : يك مد گندم يا جو يا نان و مانند اينها بدهد . . زنجانى ، فاضل : يك مُد طعام بدهد . . ( 6 ) زنجانى : و اگر آن چيز حرام غير از جماع و خوردن و آشاميدن باشد كفّاره تخييرى ، به تفصيلى كه در مسأله [ ( 1660 ) ] گذشت بر او واجب مىشود و احتياط مستحب آن است كه كفّاره جمع بدهد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1666 اگر روزه دار دروغى را به خدا و پيغمبر ص نسبت دهد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1666 اگر روزه دار دروغى را به خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم نسبت دهد ( 1 ) كفارهء جمع كه تفصيل آن در مسألهء پيش گفته شد بنا بر احتياط بر او واجب مىشود ( 2 ) . ( 1 ) خوئى ، تبريزى : عمداً نسبت دهد . . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 2 ) اراكى : كفاره جمع كه تفصيل آن در مسأله پيش گفته شد بر او واجب مىشود . گلپايگانى : اگر چه روزهء خود را به چيز حرامى باطل كرده ، ولى كفارهء جمع كه تفصيل آن در مسأله پيش گفته شد بر او واجب نمىشود . فاضل : كه بنا بر احتياط واجب يك كفاره بر او لازم است نه كفارهء جمع . مكارم : يك كفاره كافى است و كفاره جمع لازم نيست . صافى : بنا بر احتياط كفارهء جمع كه تفصيل آن در مسألهء پيش گفته شد بر او لازم مىشود . سيستانى : مسأله اگر روزه دار ، دروغى را به خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم عمداً نسبت دهد ، كفّاره ندارد ولى احتياط مستحب آن است كه كفّاره بدهد . زنجانى : مسأله اگر روزه دار عمداً دروغى را به خدا يا پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم يا امام عليهم السلام نسبت دهد بنا بر احتياط ، كفارهء تخييرى بر او واجب مىشود .