responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 901

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


( 3 ) خوئى ، اراكى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى ، نورى : بقيه مسأله ذكر نشده .
مكارم : مثلًا بگويد : " فلان راوى چنين مىگويد " و يا " در فلان كتاب چنان نوشته شده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرموده . . " . [ پايان مسأله ] فاضل : نبايد خودش آن را به طور جزم بگويد و لكن اگر خودش هم به طور جزم خبر بدهد روزه‌اش باطل نمىشود گر چه ظنّ به كذب خبريا احتمال كذب خبر را بدهد .
سيستانى : مسأله اگر بخواهد خبرى را كه دليلى بر حجيّت او ندارد و نمىداند راست است يا دروغ نقل كند ، بنا بر احتياط واجب بايد به نحو نقل بگويد و آن را به پيامبر و ائمه عليهم السلام مستقيماً نسبت ندهد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1598 اگر چيزى را به اعتقاد اين كه راست است از قول خدا يا پيغمبر ص نقل كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1598 اگر چيزى را به اعتقاد اين كه راست است از قول خدا يا پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم ( 1 ) نقل كند و بعد بفهمد دروغ بوده ، روزه‌اش باطل نمىشود . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) زنجانى : يا امام عليه السلام . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1599 اگر بداند دروغ بستن به خدا و پيغمبر ص روزه را باطل مىكند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1599 اگر بداند دروغ بستن به خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم روزه را باطل مىكند و چيزى را كه مىداند دروغ است به آنان نسبت دهد و بعداً بفهمد آن چه را كه گفته راست بوده ، روزه‌اش صحيح است ( 1 ) . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) اراكى : روزه‌اش باطل است .
گلپايگانى ، صافى ، نورى : روزه‌اش باطل است و در ماه رمضان بايد تا مغرب از آن چه روزه را باطل مىكند خوددارى كند ( صافى : ولى كفاره بر او واجب نمىشود . ) خوئى ، تبريزى : مسأله اگر چيزى را كه مىداند دروغ است به خدا و پيغمبر نسبت دهد و بعداً بفهمد آن چه را كه گفته راست بوده ، بايد روزه را تمام كند و قضاى آن را هم به جا آورد .
سيستانى : اگر مىدانسته كه اين كار روزه را باطل مىكند ، بايد بنا بر احتياط لازم روزه را تمام كند و قضاى آن را هم به جا آورد .
زنجانى : مسأله اگر بداند دروغ بستن به خدا و پيغمبرصلى الله عليه و آله و سلم و امام عليه السلام روزه را باطل مىكند و چيزى را كه دروغ مىداند به آنان نسبت دهد روزه‌اش باطل مىشود ، هر چند بعداً بفهمد كه آن چه را كه گفته ، راست بوده و اگر در ماه رمضان باشد بايد در بقيه روز امساك كند .
مكارم : مسأله اگر چيزى را دروغ مىدانست و به خدا و پيغمبر نسبت داد ، و بعداً معلوم شد صحيح بوده ، روزه‌اش اشكال دارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1600 اگر دروغى را كه ديگرى ساخته عمداً به خدا و پيغمبر ص نسبت دهد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1600 اگر دروغى را كه ديگرى ساخته عمداً به خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم و جانشينان پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم ( 1 ) نسبت دهد روزه‌اش باطل مىشود ( 2 ) ولى اگر از قول كسى كه آن دروغ را ساخته نقل كند اشكال ندارد . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) زنجانى : به خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم و امام عليه السلام . . ( 2 ) سيستانى : بنا بر احتياط لازم . .
مكارم : به خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم نسبت دهد روزه‌اش اشكال دارد . [ پايان مسأله ] < صفحة فارغة > [ مسأله 1601 اگر از روزه دار بپرسند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1601 اگر از روزه دار بپرسند كه آيا پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم ( 1 ) چنين مطلبى فرموده‌اند ؟

901

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 901
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست