responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 863


نيست " 1 " ، مگر اين كه بعد از نماز جمعه ، امام نماز ظهر را نيز احتياطاً به جا آورد كه در اين صورت اقتداء به او در نماز عصر جايز است .
مسأله 4 احوط آن است كه در نماز ظهر به كسى كه نماز جمعه را خوانده و نماز ظهر را احتياطاً به جا مىآورد اقتداء نشود ، مگر كسى كه خودش نيز نماز جمعه را خوانده و مىخواهد نماز ظهر را احتياطاً به جا آورد .
مسأله 5 اولى و احوط آن است كه كسى كه نماز جمعه نمىخواند و در آن محلّ نماز جمعه اقامه مىشود نماز ظهر خود را در روز جمعه تا گذشتن وقت نماز جمعه تأخير بياندازد .
< فهرس الموضوعات > آن چه قبل از نماز جمعه حرام است < / فهرس الموضوعات > آن چه قبل از نماز جمعه حرام است بنا بر وجوب عينى نماز جمعه ، بمجرّد نداء براى نماز جمعه خريد و فروش بر كسى كه وظيفه‌اش خواندن نماز جمعه است حرام مىشود . و امّا حرمت منافيات ديگر از ساير معاملات و كارهايى كه ذاتاً حرام نيستند معلوم نيست .
مسأله 6 اقوى اين است كه بيع قبل از نداء براى نماز جمعه اگر منافى با آن نباشد حرام نيست و امّا اگر منافى باشد حكمش حكم سائر منافيات است ، كه گفته شد حرمتشان معلوم نيست .
مسأله 7 كسى كه به واسطهء وجوب نماز جمعه بيع بر او حرام شده اگر معصيت كرد و چيزى را فروخت و يا خريد ، بيعش صحيح است .
مسأله 8 هر گاه معامله بر يكى از دو طرف حرام شود اقدام طرف ديگر بر معامله مشكل است كه مبادا اعانت بر اثم باشد .
مسأله 9 كسى كه نماز جمعه بر او واجب نيست بدون اشكال بيع براى او جايز است .
< فهرس الموضوعات > آن چه قبل از نماز جمعه واجب است < / فهرس الموضوعات > آن چه قبل از نماز جمعه واجب است بنا بر وجوب تعيينى يا تخييرى در صورتى كه شرايط نماز جمعه موجود باشد پيش از نماز جمعه چند چيز واجب است . اوّل شتاب كردن بسوى نماز جمعه . دوّم حاضر شدن در محلّ نماز . سوّم تحصيل طهارت " غسل ، وضو ، تيمّم " . چهارم رفع موانع از بدن و لباس به اين كه اگر نجس باشد تطهير نمايد . پنجم تحصيل ساتر اگر ساتر نداشته باشد و ساير شرائط آن . ششم خواندن دو خطبه به قصد قربت ، و نماز جمعه بدون دو خطبه صحيح نيست . و در آن دو خطبه چند امر است كه به شرح ذيل بايد مراعات شود : ( 1 ) در هر يك از دو خطبه حمد خدا را به جا آورد و أحوط اين است كه بلفظ الحمد لله باشد . ( 2 ) صلوات بر پيغمبر و آل او در خطبهء دوّم و أحوط در خطبهء اوّل نيز وجوب آن است . ( 3 ) موعظه نمودن و افراد را به تقوى اندرز دادن در خطبهء اوّل و اين موعظه در خطبهء دوّم نيز ترك نشود . ( 4 ) خواندن يك سورهء كوچك در خطبهء اوّلى و در خطبهء دوّم نيز خواندن سوره ترك نشود . ( 5 ) أحوط اضافه نمودن صلوات بر ائمّه معصومين عليهم السلام و طلب مغفرت براى مؤمنين و مؤمنات است در خطبهء دوّم ، و در تمام آن چه گفته شد مسمّى كفايت مىكند به نحوى كه عرفاً صدق كند . ( 6 ) أحوط اين است كه آن دو خطبه به زبان عربى


" 1 " صافى : بنا بر احتياط

863

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 863
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست