responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 859


ج : اشكال ندارد و در فرض سؤال ، نماز جمعه صحيح و مجزى از ظهر است ، ولى از حرف زدنى كه فايدهء خطبه را فوت كند ، اجتناب لازم است . س : آيا زن بدون اجازهء شوهر ، مىتواند در نماز جمعه و دعاى كميل و راه راهپيمائيهاى اسلامى ، شركت نمايد يا خير ؟
ج : خروج زن از منزل در غير واجبات منوط به اجازهء شوهر است " 1 " .
< فهرس الموضوعات > بخش دوّم : احكام نماز جمعه مطابق با فتاواى حضرات آيات : خوئى و سيستانى < / فهرس الموضوعات > بخش دوّم : احكام نماز جمعه مطابق با فتاواى حضرات آيات : خوئى و سيستانى < فهرس الموضوعات > نماز جمعه < / فهرس الموضوعات > نماز جمعه مسأله نماز جمعه مانند نماز صبح دو ركعت است ، و امتيازش از نماز صبح اين است كه دو خطبه در پيش دارد " 2 " ، و نماز جمعه واجب تخييرى است ، به اين معنى كه مكلف در روز جمعه مخير است كه نماز جمعه را بخواند در صورتى كه شرايطش موجود باشد ، يا نماز ظهر به جا آورد ، پس اگر نماز جمعه را به جا آورد كفايت از ظهر مىكند .
< فهرس الموضوعات > شرايط واجب شدن نماز جمعه < / فهرس الموضوعات > شرايط واجب شدن نماز جمعه واجب شدن نماز جمعه چند شرط دارد : اول : داخل شدن وقت ، و آن عبارت از زوال آفتاب است ، و وقتش تا برابر شدن سايهء شاخص است با شاخص بنا بر اظهر ، پس هر گاه تا برابر شدن سايه با شاخص نماز جمعه را تأخير انداخت ، وقتش خارج شده و نماز ظهر را بايد به جا آورد " 3 " . دوم : شماره افراد ، و آن هفت نفر است با امام ، و هر گاه هفت نفر از مسلمانان جمع نشوند نماز واجب نمىشود ، بلى نماز جمعه از پنج نفرى كه يكيشان امام باشد صحيح است " 4 " . سوم : بودن امام جامع الشرائط امامت ؛ از عدالت و غير آن از چيزهايى كه در امام جماعت معتبر است ، هم چنان كه در بحث نماز جماعت گذشت و بدون او نماز جمعه واجب نمىشود .


" 1 " تبريزى : خروج زن از منزل در غير واجبات تعيينيه كه موقوف به خروج است بنا بر احتياط منوط به اجازهء شوهر مىباشد . مكارم : بنا بر احتياط منوط به اجازهء شوهر است مگر در مواردى كه اگر آنها به مجالس دينى و مساجد نروند از اسلام دور مىمانند و تعاليم لازمهء اسلامى را فرا نمىگيرند و اخلاق اسلامى را ترك مىكنند يا در آن ضعيف مىشوند . " 2 " سيستانى : نماز جمعه مانند نماز صبح دو ركعت است با اين تفاوت كه در نماز جمعه دو خطبه قبل از نماز لازم است " 3 " سيستانى : اول : داخل شدن وقت و آن عبارت از زوال آفتاب يعنى ظهر است ، و وقتش اول عرفى زوال است ، پس هر گاه از اين وقت نماز جمعه را تأخير انداخت ، وقتش تمام شده و نماز ظهر را بايد به جا آورد " 4 " سيستانى : دوم : شمارهء افراد ، و آن پنج نفر است با امام ، و هر گاه پنج نفر از مسلمانان جمع نشوند نماز جمعه واجب نمىشود

859

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 859
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست