responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 852


36 احتياط مستحب ( 1 ) آن است كه امام و مستمعين در حال خطبه واجد طهارت كامل كه براى نماز معتبر است باشند . ( 1 ) مكارم : احتياط واجب .
اراكى : مسأله احتياط آن است كه امام هنگام ايراد خطبه با وضو و يا غسل باشد .
37 احتياط مستحب آن است كه مأمومين در حال خطبه روبروى امام بوده و بيش از مقدارى كه در نماز مىتوانند خود را از قبله منحرف كنند ، رو برنگردانند . اراكى : مسأله احتياط مستحب آن است كه مأمومين رو به امام باشند و به اين طرف و آن طرف متوجه نشوند امّا بعد از خطبه سخن گفتن و رو از قبله گرداندن مانع ندارد .
مكارم : مسأله احتياط واجب آن است كه نمازگزاران هنگام ايراد خطبه با طهارت باشند و رو به امام بنشينند .
38 واجب است مأمومين به خطبه هاى امام گوش فرا دهند و احتياط مستحب آن است كه ساكت باشند و از حرف زدن بپرهيزند كه صحبت كردن در وقت خطبه ها مكروه است بلكه اگر سخن گفتن مأمومين موجب نشنيدن خطبه و از بين رفتن فائده آن باشد ، سكوت لازم است . اراكى : مسأله احتياط لازم آن است كه مأمومين به خطبه ها گوش دهند . احتياط مستحب آن است كه مأمومين در بين خطبه ها حرف نزنند .
مكارم : مسأله احتياط واجب آن است كه نمازگزاران هنگام ايراد خطبه سكوت را رعايت كنند و به خطبه ها گوش فرا دهند ، ولى اگر عمداً سخن بگويند نماز جمعه آنها باطل نمىشود هر چند كار خلافى كرده‌اند .
39 احتياط واجب آن است كه امام جمعه در خطبه حمد الهى و درود بر پيغمبر و ائمه عليهم السلام را به زبان عربى ايراد نمايد ، گر چه او و مستمعين او عرب نباشند اما مىتواند در مقام وعظ و توصيه به تقوى به زبان ديگرى تكلم نمايد و احتياط مستحب ( 1 ) آن است كه موعظه و آن چه را به مصالح مسلمين مربوط مىشود به زبان مستمعين ادا نمايد و اگر مستمعين مختلفند آنها را به زبانهاى مختلف تكرار كند . گر چه در صورتى كه مأمومين بيش از حد نصاب چهار نفر باشند مىتواند به زبان حد نصاب چهار نفر اكتفا نمايد ولى احتياط ( 2 ) در آن است كه آنها را به زبان خودشان موعظه كند . ( 1 ) مكارم : احتياط واجب . ( 2 ) فاضل : احتياط مستحب . . مكارم : احتياط واجب .
اراكى : مسأله قسمت وعظ و نصيحت خطبه ها لازم نيست عربى باشد بلكه قسمت پند و مصالح مسلمين بايد به زبان خودشان باشد و اگر مخلوط بودند ، از لغات مختلف زبانشان بايد استفاده كند .
تبريزى : مسأله لازم است امام جمعه مقدار واجب از دو خطبه را به زبان عربى ايراد نمايد

852

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 852
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست