responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 841

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


و به تقاضاى آنان براى توقف اتوبوس جهت اداى نماز ، توجهى نمىكنند ، لذا گاهى نماز مسافرين قضا مىشود . وظيفهء رانندگان اتوبوسها در اين باره چيست ؟ مسافران نسبت به نمازشان چه وظيفه‌اى دارند ؟
ج : بر مسافران واجب است كه در صورت خوف از فوت وقت نماز ، از راننده بخواهند كه اتوبوس را در مكان مناسبى متوقف نمايد ، و بر راننده اجابت درخواست آنان واجب است ، و اگر به علت عذر مقبول و يا بدون دليل از توقف اتوبوس خوددارى كند ، در اين صورت تكليف مسافران اگر خوف فوت وقت داشته باشند اين است كه نماز را در اتوبوس در همان حال حركت بخوانند و تا آنجا كه امكان دارد جهت قبله ، قيام ، ركوع و سجود را رعايت كنند .
< صفحة فارغة > [ س 722 شرب خمر مانع از قبول نماز و روزه است ] < / صفحة فارغة > س 722 : آيا مقصود از اين گفته كه " شارب خمر تا چهل روز نماز و روزه‌اش نماز و روزه نيست " ، اين است كه در اين مدت بر او واجب نيست نماز بخواند و بعداً بايد آنها را قضا كند ؟ يا اين كه مقصود جمع بين قضاء و اداء است و يا آن كه قضاى آنها بر او واجب نيست بلكه اداء كافى است ، ولى ثواب آن از نمازهاى ديگر كمتر است ؟
ج : منظور اين است كه شرب خمر مانع از قبول نماز و روزه است ، نه اين كه با شرب خمر وجوب اداى نماز و روزه ساقط شود و قضاء واجب گردد يا جمع بين اداء و قضاء لازم شود .
< صفحة فارغة > [ س 723 ارشاد و راهنمايى ] < / صفحة فارغة > س 723 : اگر مشاهده كنم كه شخصى بعضى از افعال نمازش را اشتباه انجام مىدهد ، وظيفهء شرعى ام چيست ؟
ج : در اين مورد چيزى بر شما واجب نيست ، مگر اين كه اشتباه ناشى از جهل او به آن حكم باشد كه در اين صورت احوط ارشاد و راهنمايى وى است .
< صفحة فارغة > [ س 724 مصافحه نماز گزاران ] < / صفحة فارغة > س 724 : نظر شريف جناب عالى در بارهء مصافحه نماز گزاران بعد از اتمام نماز چيست ؟ قابل ذكر است كه بعضى از علماى بزرگوار فرموده‌اند " راجع به اين موضوع چيزى از ائمه عليهم السلام وارد نشده است " ، لذا انگيزه‌اى براى انجام مصافحه وجود ندارد . ولى در عين حال مشاهده مىكنيم كه مصافحه باعث افزايش دوستى و محبت بين نمازگزاران مىشود .
ج : مصافحه بعد از سلام و فراغت از نماز اشكال ندارد و به طور كلى مصافحه مؤمنين با هم مستحب است .

841

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 841
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست