responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 766


اوقات نماز در حال اغماء نبوده است ، قضاى نمازها و روزه هاى فوت شده او بر شما واجب است ، و گر نه چيزى از بابت آن بر شما نيست .
< صفحة فارغة > [ س 540 اگر شخصى فوت كند ، چه كسى بايد كفاره روزهء او را بپردازد ] < / صفحة فارغة > س 540 : اگر شخصى فوت كند ، چه كسى بايد كفاره روزهء او را بپردازد ؟ آيا بر پسران و دختران وى دادن كفاره واجب است يا شخص ديگرى هم مىتواند آن را بدهد ؟
ج : كفارهء روزه كه بر پدر واجب است ، اگر به نحو تخييرى بوده است ، يعنى وى هم توانائى روزه گرفتن را داشته و هم اطعام را ، در اين صورت اگر بتوان آن را از تَرَكه خارج كرد ، از آن برداشت مىشود و در غير اين صورت بر پسر بزرگتر واجب است كه روزه را بگيرد .
< صفحة فارغة > [ س 541 مرد بزرگسالى به دلايل مشخصى از خانواده‌اش جدا شده ] < / صفحة فارغة > س 541 : مرد بزرگسالى به دلايل مشخصى از خانواده‌اش جدا شده و برقرارى ارتباط با آنها براى او مقدور نيست . وى فرزند بزرگ خانواده هم هست و پدرش در اين مدت فوت كرده است و نمىداند چه مقدار نماز قضا و غير آن بر عهدهء پدرش است و مال كافى هم براى اجير گرفتن در اختيار ندارد و خودش هم به علت سن زياد نمىتواند آنها را به جا آورد ، وظيفهء وى چيست ؟
ج : قضاى نمازهاى پدر واجب نيست ، مگر آن مقدارى كه پسر بزرگتر يقين به فوت آن دارد و بر پسر بزرگتر واجب است كه نمازهاى پدرش را به هر صورتى كه امكان دارد ، قضا نمايد و اگر از انجام آن حتى از اجير گرفتن براى انجام آن هم عاجز باشد ، معذور است .
< صفحة فارغة > [ س 542 اگر فرزند بزرگ ميّت دختر و فرزند دوم او پسر باشد ] < / صفحة فارغة > س 542 : اگر فرزند بزرگ ميّت دختر و فرزند دوم او پسر باشد ، آيا قضاى نمازها و روزه هاى پدر و مادر بر اين پسر واجب است ؟
ج : ملاك واجب بودن قضاى نماز و روزه پدر و مادر اين است كه فرزند مذكَّر از ديگر اولاد ذكور ميّت اگر ميّت اولاد ذكور داشته باشد بزرگتر باشد ، و در فرض سؤال قضاى نماز و روزهء پدر بر پسر كه فرزند دوم پدر است ، واجب است و قضاى نماز و روزه‌اى كه از مادر فوت شده ، نيز واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 543 اگر پسر بزرگ چه بالغ باشد يا غير بالغ ] < / صفحة فارغة > س 543 : اگر پسر بزرگ چه بالغ باشد يا غير بالغ ، قبل از پدر فوت كند . آيا قضاى نمازهاى پدر از فرزندان ديگر ساقط مىشود ؟
ج : تكليف قضاى نماز و روزهء پدر بر پسر بزرگى واجب است كه هنگام وفات پدر زنده باشد ، هر چند فرزند اول يا پسر اول پدر نباشد .
< صفحة فارغة > [ س 544 من پسر بزرگ خانواده هستم ] < / صفحة فارغة > س 544 : من پسر بزرگ خانواده هستم . آيا واجب است براى خواندن نمازهاى قضاى پدرم ، تا زنده است از او تحقيق كنميا اين كه بر او واجب است مرا از مقدار آن آگاه نمايد ؟ در صورتى كه مرا مطلع نكند ، تكليف من چيست ؟
ج : تفحص و سؤال بر شما واجب نيست ، ولى بر پدر واجب است تا فرصت دارد خودش بخواند و اگر نتوانست وصيت نمايد . به هر حال پسر بزرگ مكلَّف است كه بعد از فوت پدرش ، آن مقدار از نماز و روزه هايى را كه يقين دارد از پدرش فوت شده است ، قضا نمايد .
< صفحة فارغة > [ س 545 اگر شخصى فوت كند و همهء دارائى او خانه‌اى باشد ] < / صفحة فارغة > س 545 : اگر شخصى فوت كند و همهء دارائى او خانه‌اى باشد كه فرزندانش در آن سكونت دارند ، و نماز و روزه بر ذمهء او باشدو پسر بزرگ او هم به علت كارهاى روزانه قادر به قضاى آن نباشد ، آيا واجب است كه اين خانه را بفروشند و نماز و روزهء او را قضا نمايند ؟

766

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 766
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست