responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 736


براى كار خاصى قصد كنم چند شب در شهر بمانم ، نمازم چه حكمى دارد ، آيا واجب است نماز را تمام بخوانم يا خير ؟ به عنوان مثال هنگامى كه در روز جمعه براى زيارت اقوام به شهر سمنان مسافرت مىكنم ، آيا واجب است نمازم را تمام بخوانم يا خير ؟
ج : اگر مسافرت به خاطر كارى كه هر روز براى آن سفر مىكنيد ، نباشد ، حكم سفر شغلى را ندارد ، ولى اگر سفر بخاطر شغلى كه در محل كار داريد ، باشد و در ضمنِ آن ، اعمال خاصى از قبيل ديدن اقوام و دوستان را هم انجام مىدهيد و گاهى يك يا چند شب هم در آنجا مىمانيد ، باعث تغيير حكم سفر شغلى نمىشود و نماز تمام و روزه صحيح است .
< صفحة فارغة > [ س 646 انجام كارهاى خصوصى در سفر شغلى ادارى ] < / صفحة فارغة > س 646 : اگر من در محل كارم پس از پايان وقت ادارى و انجام كارهاى ادارى كه به خاطر آن مسافرت كرده‌ام ، به انجام كارهاى شخصى بپردازم . مثلًا از ساعت هفت صبح تا دو بعد از ظهر كارهاى ادارى را انجام دهم و از آن به بعد مشغول انجام كارهاى شخصى شوم ، نماز و روزه‌ام چه حكمى دارد ؟
ج : انجام كارهاى خصوصى در سفر شغلى ادارى بعد از پايان كار ادارى ، حكم سفر شغلى را تغيير نمىدهد .
< صفحة فارغة > [ س 647 نماز و روزهء سربازانى كه بيش از ده روز در مكانى مىمانند ] < / صفحة فارغة > س 647 : نماز و روزهء سربازانى كه مىدانند بيش از ده روز در مكانى مىمانند ، ولى از خود اختيارى ندارند ، چه حكمى دارد ؟ اميدواريم فتواى حضرت امام " قدس سره " را هم بيان فرمائيد .
ج : با اطمينان به اين كه ده روز يا بيشتر در يك مكان خواهند ماند ، واجب است كه نماز خود را تمام بخوانند و روزه بگيرند . فتواى امام " قدس سره " هم همين است .
< صفحة فارغة > [ س 648 نماز و روزهء نيروهاى كادرى كه در استخدام ارتش هستند ] < / صفحة فارغة > س 648 : نماز و روزهء نيروهاى كادرى كه در استخدام ارتش يا سپاه پاسداران انقلاب اسلامى هستند و بيشتر از ده روز در پادگان و بيشتر از ده روز در مناطق مرزى مىمانند ، چه حكمى دارد ؟ خواهشمندم فتواى حضرت امام " قدس سره " را هم بيان فرمائيد .
ج : اگر قصد اقامت ده روز يا بيشتر را در مكانى دارند و يا مىدانند كه ده روز يا بيشتر آن مقدار در آنجا خواهند ماند ، واجب است كه نماز خود را تمام بخوانند و روزه هم بگيرند . فتواى امام " قدس سره " هم همين است .
< صفحة فارغة > [ س 649 راننده در غير از سفر اول نماز خود را تمام بخواند ] < / صفحة فارغة > س 649 : در رسالهء عمليهء امام خمينى در بحث نماز مسافر ، شرط هفتم ، آمده است : " واجب است راننده در غير از سفر اول نماز خود را تمام بخواندولى در سفر اول نمازش شكسته است هر چند طولانى باشد ، آيا مقصود از سفر اول همان شروع حركت از وطن تا بازگشت به آن است يا با رسيدن به مقصد سفر اوّل تمام مىشود ؟
ج : اگر رفت و برگشت در نظر عرف ، يك سفر محسوب شود مثل استادى كه از وطن براى تدريس به شهرى سفر كرده و هنگام عصر يا فرداى آن روز به مبدأ بر مىگردد ، در اين صورت ، رفت و برگشت سفر اوّل محسوب مىشود . و در صورتى كه عرفاً يك سفر نباشد مثل راننده‌اى كه براى حمل كالا به مقصدى حركت كرده و از آنجا به مكان ديگرى براى حمل مسافر يا كالاى جديد سفر نمايد و سپس به وطن مراجعت مىكند كه در اين فرض ، سفر اوّل با رسيدن به مقصد ، تمام مىشود .

736

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 736
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست