روزهاش صحيح است و تا وقتى در آنجا هست بايد نمازهاى خود را تمام بخواند ( 1 ) و اگر يك نماز چهار ركعتى نخوانده باشد ( 2 ) روزهء آن روزش صحيح است ، اما نمازهاى خود را بايد شكسته بخواند و روزهاى بعد هم نمىتواند روزه بگيرد . ( 1 ) مكارم : و روزهء ماه رمضان را بگيرد امّا اگر نماز چهار ركعتى نخوانده روزهاش صحيح نيست و نمازها را نيز بايد شكسته بخواند . ( 2 ) گلپايگانى ، صافى : نمازهاى خود را بايد شكسته بخواند و احتياط لازم آن است كه روزهء آن روز را تمام كند و قضاى آن را نيز بگيرد و روزهاى بعد هم نمىتواند روزه بگيرد . خوئى ، زنجانى ، تبريزى : چنانچه يك نماز چهار ركعتى ( زنجانى : چهار ركعتى ادايى ) خوانده باشد ، تا وقتى كه در آنجا هست روزه هايش صحيح است و بايد نمازهاى خود را تمام بخواند و اگر نماز چهار ركعتى ( زنجانى : چهار ركعتى ادائى ) نخوانده باشد . . سيستانى : چنانچه يك نماز چهار ركعتى خوانده باشد ، تا وقتى كه در آنجا هست ، روزه هايش صحيح است و بايد نمازهاى خود را تمام بخواند و اگر نماز چهار ركعتى نخوانده باشد ، بايد احتياطاً روزهء آن روزش را تمام و آن را نيز قضا نمايد و بايد نمازهاى خود را شكسته بخواند و روزهاى بعد هم نمىتواند روزه بگيرد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1344 مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1344 مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند ، اگر از ماندن منصرف شود ( 1 ) و شك كند پيش از آن كه از قصد ماندن برگردد ، يك نماز چهار ركعتى خوانده يا نه ، بايد نمازهاى خود را شكسته بخواند ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) زنجانى : يا در ماندن مردّد شود ، و شك كند كه پيش از آن نماز چهار ركعتى ادايى خوانده است يا نه ، چنانچه پس از قصد اقامه وقت به جا آوردن نماز چهار ركعتى گذشته باشد ، بايد نمازهاى بعدى را تمام بخواند ، ولى چنانچه قبل از گذشتن وقت نماز چهار ركعتى شك كند كه آيا نماز چهار ركعتى خوانده يا نه ، بايد آن نماز و نمازهاى بعد را شكسته بخواند . ( 2 ) گلپايگانى : نمازهاى خود را بايد در آنجا تمام بخواند اگر چه احتياط مستحب آن است كه شكسته هم بخواند . صافى : نمازهاى خود را بايد در آنجا شكسته بخواند ، اگر چه احتياط مستحب آن است كه تمام هم بخواند . سيستانى : شك كند كه برگشتن او از قصد ماندن پس از يك نماز چهار ركعتى بوده يا قبل از آن ، بايد نمازهاى خود را شكسته بخواند . مكارم : مسأله هر گاه شك كند كه آيا نماز چهار ركعتى خوانده و بعد منصرف يا مردّد شده يا نه ، بايد نمازهاى خود را شكسته بخواند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1345 اگر مسافر به نيت اين كه نماز را شكسته بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1345 اگر مسافر به نيت اين كه نماز را شكسته بخواند ، مشغول نماز شود و در بين نماز تصميم بگيرد كه ده روز يا بيشتر بماند ، بايد نماز را چهار ركعتى تمام نمايد ( 1 ) . ( 1 ) بهجت : و اگر بعد از سلام نماز ، از نيّت خود برگشت ، بنا بر اظهر اين برگشت از نيّت ، بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى تأثيرى ندارد ، و بقيهء نمازهايش نيز تمام است .