responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 652


كه از چهار ركعت كمتر خوانده باشد و بعد دو سجدهء سهو بياورد از جهت احتمال آن كه بيش از چهار ركعت آورده باشد . و در هر صورت اگر بعد از سجدهء اوّل و پيش از داخل شدن در سجدهء دوّم ، يكى از چهار شكّ گذشته براى او پيش آيد ، نمازش باطل است .
< فهرس الموضوعات > پنجم :
< / فهرس الموضوعات > پنجم :
شك بين سه و چهار ، كه در هر جاى نماز باشد ، بايد بنا بر چهار بگذارد و نماز را تمام كند و بعد از نماز ، يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته به جا آورد ( 1 ) . ( 1 ) زنجانى : بعد از نماز ، نماز احتياط را كه به احتياط واجب دو ركعت نشسته است بخواند .
< فهرس الموضوعات > ششم :
< / فهرس الموضوعات > ششم :
شك بين چهار و پنج در حال ايستاده ( 1 ) كه بايد بنشيند ( 2 ) و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته به جا آورد ( 3 ) . ( 1 ) بهجت : قبل از ركوع . . ( 2 ) مكارم : تا شك او تبديل به سه و چهار شود و بنا را بر چهار مىگذارد و نماز را تمام مىكند بعد يك ركعت نماز احتياط ايستاده ، يا دو ركعت نشسته به جا مىآورد و احتياط واجب آن است كه نماز را نيز اعاده كند . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى : و احتياط لازم آن است كه در اين صورت و همچنين در صورت هفتم و هشتم بعد از نماز احتياط ، دو سجدهء سهو نيز به جا آورد .
بهجت : و بنا بر احتياط دو سجدهء سهو نيز انجام دهد .
زنجانى : نماز احتياط را كه به احتياط واجب دو ركعت نشسته است بخواند .
< فهرس الموضوعات > هفتم :
< / فهرس الموضوعات > هفتم :
شك بين سه و پنج در حال ايستاده ( 1 ) كه بايد بنشيند ( 2 ) و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و دو ركعت نماز احتياط ايستاده به جا آورد ( 3 ) . ( 1 ) بهجت : قبل از ركوع . . ( 2 ) مكارم : و شكّ او به دو و چهار بر مىگردد ؛ بنا را بر چهار مىگذارد و نماز را تمام مىكند ، سپس دو ركعت نماز احتياط ايستاده به جا مىآورد و بنا بر احتياط واجب اصل نماز را نيز اعاده مىكند . ( 3 ) بهجت : و بعيد نيست استحباب دو سجدهء سهو براى آن چه زياد شده است . و اگر اين شك ، بعد از ركوع باشد ، أحوط اين است كه آن ركعت را تمام كند و يك ركعت ديگر هم بخواند و بعد از سلام ، نماز را اعاده كند ؛ و همچنين احتياط اين است كه در شك بين دو و پنج ، بعد از سر برداشتن از سجدهء دوّم نماز را تمام كند و دوباره آن را بخواند .
< فهرس الموضوعات > هشتم :
< / فهرس الموضوعات > هشتم :
شك بين سه و چهار و پنج در حال ايستاده ( 1 ) ، كه بايد بنشيند ( 2 ) و تشهد بخواند و بعد از سلام نماز دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نشسته به جا آورد ( 3 ) . ( 1 ) بهجت : قبل از ركوع . . ( 2 ) مكارم : و شكّ او به دو و سه و چهار برمىگردد ؛ بنا را بر چهار مىگذارد و نماز را تكميل كرده ، سپس دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نشسته به جا مىآورد و احتياطاً اصل نماز را اعاده مىكند . ( 3 ) بهجت : سپس دو سجدهء سهو براى كارهاى زيادى كه انجام داده ، به جا آورد .

652

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 652
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست