responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 61

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


مكارم : مسأله هر گاه مخرج غائط را با سه قطعه سنگ يا كاغذ و مانند آن پاك كنند و ذرّات كوچكى كه معمولًا جز با آب بر طرف نمىشود باقى بماند ضررى ندارد و مىتواند با آن نماز بخواند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 69 لازم نيست با سه سنگ مخرج را پاك كنند ] < / صفحة فارغة > مسأله 69 لازم نيست با سه سنگ يا سه پارچه مخرج را پاك كنند ، بلكه با اطراف يك سنگ يا يك پارچه هم كافى است ؛ بلكه اگر با يك مرتبه هم غائط بر طرف شد كفايت مىكند ( 1 ) ، ولى با استخوان و سرگين و يا چيزهايى كه احترام آنها لازم است ، مانند كاغذى كه اسم خدا بر آن نوشته ، اگر پاك كند محل را ، نماز نمىتواند بخواند . ( 1 ) بهجت : و اگر با سرگين يا استخوان پاك كنند ، بنا بر أظهر پاك مىشود .
پاك كردن مخرج غائط با چيزهاى مقدّس كه احترام آنها لازم است ، مانند كاغذى كه اسم خدا يا پيامبران عليهم السلام بر آن نوشته شده ، حرام است و ممكن است در صورت علم و عمد ، موجب كفر شود كه در اين صورت ، به سبب كافر شدن ، تمام بدن نجس مىشود ولى در صورت عدم علم و عمد يا غفلت يا خوانا نبودن نوشته ، أظهر حصول طهارت است .
اراكى : رجوع كنيد به ذيل مسأله 68 .
خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، تبريزى : مسأله احتياط واجب آن است كه سنگ ( خوئى : و كلوخ ) يا پارچه‌اى كه غائط را با آن بر طرف مىكنند ، سه قطعه باشد و اگر با سه قطعه بر طرف نشود ، بايد به قدرى اضافه نمايد تا مخرج كاملًا پاكيزه شود ، ولى باقى ماندن ذرّه هاى كوچكى كه ديده نمىشود اشكال ندارد ؛ پاك كردن مخرج غائط با چيزهايى كه احترام آنها لازم است مانند كاغذى كه اسم خدا و پيغمبران بر آن نوشته شده حرام است و پاك شدن مخرج با استخوان و سرگين محلّ اشكال است .
گلپايگانى ، صافى : معصيت و حرام است . .
گلپايگانى ، صافى : پاك شدن مخرج با استنجاء به سرگين و استخوان محلّ اشكال است .
تبريزى : بنا بر احتياط با استخوان و سرگين مخرج پاك نمىشود .
سيستانى : مسأله مخرج غائط را اگر يك مرتبه با سنگ يا كلوخ يا پارچه كاملًا پاكيزه نمايد كفايت مىكند ، ولى بهتر آن است كه سه مرتبه انجام دهد . بلكه با سه قطعه هم باشد و اگر با سه مرتبه پاكيزه نشود بايد به قدرى اضافه نمايد تا مخرج كاملًا پاكيزه شود ، ولى باقى ماندن اثرى كه معمولًا بدون شستن از بين نمىرود ، اشكال ندارد ؛ پاك كردن مخرج غائط با چيزهايى كه احترام آنها لازم است مانند كاغذى كه اسم خدا و پيغمبران بر آن نوشته شده حرام است و پاك كردن مخرج با استخوان و سرگين اشكال ندارد .
زنجانى : مسأله احتياط آن است كه سنگ يا پارچه‌اى كه غائط را با آن بر طرف مىكنند سه قطعه باشد ، بنا بر اين تطهير با سنگى كه سه طرف داشته باشد خلاف احتياط است ، همچنين بنا بر احتياط مىبايست با سه مرتبه تطهير صورت گيرد ، هر چند با كمتر از آن مقدار نيز غائط بر طرف شود و اگر با سه قطعه بر طرف نشد ، بايد به قدرى اضافه كنند تا مخرج كاملًا پاك شود ،

61

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست