responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 601

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


< صفحة فارغة > [ مسأله 1110 اگر ركنى را فراموش كند و چيزى را كه بعد از آن است و ركن نيست به جا آورد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1110 اگر ركنى را فراموش كند و چيزى را كه بعد از آن است و ركن نيست به جا آورد ، مثلًا پيش از آن كه دو سجده كند تشهد بخواند ، بايد ركن را به جا آورد و آن چه را اشتباهاً پيش از آن خوانده دوباره بخواند ( 1 ) . اين مسأله در رساله آيت الله زنجانى نيست ( 1 ) فاضل : و بنا بر احتياط مستحب براى هر زياده ، دو سجدهء سهو به جا آورد .
مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1108 .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1111 اگر چيزى را كه ركن نيست فراموش كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1111 اگر چيزى را كه ركن نيست فراموش كند و ركن بعد از آن را به جا آورد ، مثلًا حمد را فراموش كند و مشغول ركوع شود ، ( 1 ) نمازش صحيح است ( 2 ) . ( 1 ) بهجت : و در ركوع يادش بيايد كه حمد را نخوانده ، بايد بگذرد و نمازش صحيح است . ( 2 ) زنجانى : نمازش را ادامه مىدهد و صحيح است . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله ( 1108 ) .
فاضل : مسأله اگر يكى از واجبات غير ركنى فراموش شود چنانچه آن واجب ، واجب مستقل است مثل حمد و سوره در اين صورت اگر بعد از توجه بخواهد برگردد مستلزم زيادى ركن شود مثلًا سوره را فراموش كرده و در ركوع يا بعد از آن يادش بيايد نمازش صحيح است و احتياط مستحب آن است كه دو سجدهء سهو به جا آورد و اگر بازگشت مستلزم زيادى ركن نشود بايد برگردد و جزء فراموش شده را به جا آورد و اعمال بعدى را به جا آورد و به احتياط مستحب براى هر جزئى كه اضافه كرده دو سجده سهو به جا آورد ، امّا اگر واجبى كه ترك شده مستقل نباشد بلكه در ضمن واجب ديگرى باشد مثل ذكر سجده در اين فرض اگر بعد از انجام واجب اصلى ( سر برداشتن از سجده ) يادش بيايد نمازش صحيح است و مستحب است دو سجده سهو به جا آورد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1112 اگر چيزى را كه ركن نيست فراموش كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1112 اگر چيزى را كه ركن نيست فراموش كند و چيزى را كه بعد از آن است و آن هم ركن نيست به جا آورد ، ( 1 ) مثلًا حمد را فراموش كند و سوره را بخواند ( [ چنانچه مشغول ركن بعد شده باشد مثلًا در ركوع يادش بيايد كه حمد را نخوانده ، بايد بگذرد و نماز او صحيح است و ( 2 ) ] اگر مشغول ركن بعد نشده باشد ( 3 ) ) بايد آن چه را فراموش كرده به جا آورد و بعد از آن ، چيزى را كه اشتباهاً جلوتر خوانده دوباره بخواند . ( 1 ) زنجانى : و هنوز وارد ركن بعد نشده يادش بيايد ، مثلًا تشهد را فراموش كند و تسبيحات اربعه را خوانده هنوز وارد ركوع نشده يادش بيايد ، بايد آن چه را فراموش كرده ، به جا آورده و بعد از آن چيزى را كه اشتباهاً جلوتر خوانده دوباره بخواند و نمازش صحيح است . ( 2 ) [ قسمت داخل كروشه در رساله آيت الله بهجت نيست ] ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : خوئى ، تبريزى و سيستانى نيست ] مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1108 . فاضل : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1111 .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1113 اگر سجدهء اول را به خيال اين كه سجدهء دوم است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1113 اگر سجدهء اول را به خيال اين كه سجدهء دوم است ، يا سجدهء دوم را به خيال اين كه سجدهء اول است به جا آورد ، نماز صحيح است و سجدهء اول او سجدهء اول و سجدهء دوم او سجدهء دوم حساب مىشود ( 1 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : بهجت و مكارم نيست

601

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 601
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست