responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 585


( 2 ) اراكى : بقيه مسأله ذكر نشده .
خوئى : مسأله بايد بر زمين و چيزهاى غير خوراكى و پوشاكى كه از زمين مىرويد مانند چوب و برگ درخت سجده كرد و سجده بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى مانند گندم و جو و پنبه و آن چه كه از اجزاء زمين شمرده نشود مانند طلا و نقره و قير و زفت و امثال اينها صحيح نيست .
تبريزى : قير و نفت . .
سيستانى : ولى قير و زفت كه نوع پستى از قير است در موقع ناچارى ، بر چيزهاى ديگرى كه سجود بر آنها صحيح نيست مقدم مىباشند .
مكارم : مسأله هنگام سجده بايد پيشانى بر زمين يا چيزهايى كه از زمين مىرويد ، مانند چوب و برگ درختان باشد ، ولى سجده بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى هر چند از زمين برويد جايز نيست و همچنين سجده كردن بر فلزّات مانند طلا و نقره باطل است ، امّا سجده بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگهاى سفيد و سياه و حتّى عقيق اشكال ندارد .
زنجانى : مسأله بايد بر زمين يا روييدنىهايى كه خوراكى و پوشاكى نيست ، مانند چوب و برگ درخت ، سجده كرد و سجده بر چيزهاى ديگر مانند : روييدنىهاى خوراكى يا پوشاكى ( گندم ، جو ، پنبه ) و آن چه از اجزاء زمين شمرده نمىشود و روييدنى هم نيست مانند : طلا و نقره و قير و زفت ، صحيح نيست .
بهجت : مسأله بايد بر زمين و چيزهاى غير خوراكى و پوشاكى كه از زمين مىرويد سجده كرد و سجده بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى صحيح نيست ، و منظور از خوراكى چيزهايى است كه خام يا پختهء آن ، عادتاً خورده مىشود ؛ پس سجده بر گندم و جو و نخالهء آنها كه در ضمن خورده مىشود ، صحيح نيست ولى سجده بر پوست برنج و خربزه و هندوانه و انار حتّى در حال اتّصال مانعى ندارد ؛ و همچنين سجده بر گياهان دارويى كه اختصاص به مريض دارد و به هيچ وجه از آن در حال سلامت استفاده نمىشود جايز است ؛ و سجده بر تنباكو و مانند آن كه خوراكى نيست جايز است ، به خلاف مثل قهوه و چاى ؛ و منظور از پوشاكى چيزى است كه عادتاً پوشيده مىشود و لو بعد از ريسيدن و بافتن ، مثل پنبه و كتان و كنف ؛ ولى سجده بر برگ درختان و چوبها و آن چه كه از چوب ساخته مىشود و حصير و بادبزن و امثال آن ، جايز است و نيز سجده كردن بر چيزهاى معدنى مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه و مرمر اصيل باطل است ، امّا سجده كردن بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر معمولى و سنگهاى معمولى و سنگهاى سياه بنا بر اظهر اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1077 احتياط واجب آن است كه بر برگ درخت مو ] < / صفحة فارغة > مسأله 1077 احتياط واجب آن است كه بر برگ درخت مو ( 1 ) ، اگر تازه باشد سجده نكنند ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى ، زنجانى : سجده نكنند . [ پايان مسأله ] مكارم : كه بعضى آن را در غذا مصرف مىكنند سجده نكنند . [ پايان مسأله ] ( 2 ) اراكى : و چنانچه خشك شده باشد مانع ندارد .
خوئى ، تبريزى : قبل از خشك شدنش سجده نكنند . [ پايان مسأله ]

585

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 585
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست