از " ى " در آن كلمه زير داشته باشد و حرف بعد از " ى " در آن كلمه همزه باشد مثل " جىء " بهتر آن است ( 5 ) " ى " را با مدّ بخواند و اگر بعد از اين " واو " و " الف " و " ى " ، به جاى همزه " ء " حرفى باشد كه ساكن است يعنى زير و زبر و پيش ندارد باز هم بهتر آن است اين سه حرف را ( 6 ) با مدّ بخواند ( 7 ) ، مثلًا در * ( " وَلَا الضَّالِّينَ " كه بعد از " الف " حرف لام ساكن است ، بهتر آن است ( 8 ) " الف " آن را با مدّ بخواند ( 9 ) . ( 1 ) بهجت : رعايت مدّى كه در يك كلمه واقع شده واجب است ، يعنى اگر . . سيستانى : علماى تجويد گفتهاند اگر . . زنجانى : بنا بر احتياط مستحب اگر . . ( 2 ) خوئى ، گلپايگانى ، اراكى ، صافى ، بهجت ، سيستانى ، نورى : بايد . . تبريزى : بنا بر احتياط . . [ عبارت " بهتر است " در رسالهء آيت الله زنجانى نيست ] ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : گلپايگانى ، زنجانى و صافى نيست ] ( 4 ) اراكى ، گلپايگانى ، خوئى ، سيستانى ، بهجت ، صافى ، نورى : بايد . . [ عبارت " بهتر است " در رساله آيات عظام : زنجانى و تبريزى نيست ] ( 5 ) گلپايگانى ، خوئى ، اراكى ، بهجت ، صافى ، سيستانى ، نورى : بايد . . [ عبارت " بهتر آن است " در رساله آيات عظام : زنجانى و تبريزى نيست ] ( 6 ) خوئى ، گلپايگانى ، اراكى ، بهجت ، صافى ، سيستانى ، نورى : باز هم بايد اين سه حرف را . . زنجانى : باز هم بنا بر احتياط مستحب اين سه حرف را . . تبريزى : باز هم اين سه حرف را . . ( 7 ) سيستانى : ولى ظاهراً صحّت قرائت در اين چنين موارد توقّف بر مدّ ندارد پس چنانچه به دستورى كه گفته شد ، رفتار نكند ، باز هم نماز صحيح است . بلى ، در مثل * ( " وَلَا الضَّالِّينَ " كه تحفّظ بر تشديد و الف توقّف بر مقدارى مدّ دارد ، بايد به همان مقدار الف را مدّ بدهد . ( 8 ) اراكى ، گلپايگانى ، خوئى ، بهجت ، صافى ، تبريزى ، نورى : بايد . . [ عبارت " بهتر آن است " در رسالهء آيت الله زنجانى نيست ] ( 9 ) خوئى ، گلپايگانى ، صافى نورى : و چنانچه به دستورى كه گفته شد ، رفتار نكند احتياط واجب ( گلپايگانى ، صافى : احتياط ) آن است كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند . تبريزى : و چنانچه به دستورى كه گفته شد رفتار نكند ، بنا بر اظهر نماز صحيح است . زنجانى : و چنانچه به دستورى كه گفته شد رفتار نكند ، بنا بر احتياط مستحب نماز را تمام كند و دوباره بخواند . مكارم : مسأله لازم نيست آن چه را علماى تجويد براى بهتر خوانى قرآن ذكر كردهاند ، رعايت كند بلكه لازم است طورى بخواند كه بگويند عربى صحيح است هر چند رعايت دستورات تجويد بهتر است . < صفحة فارغة > [ مسأله 1004 در نماز وقف به حركت و وصل به سكون ننمايد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1004 احتياط مستحب ( 1 ) آن است كه در نماز ، وقف به حركت و وصل به سكون ننمايد ( 2 ) و معنى وقف به حركت آن است كه زير يا زبر يا پيش آخر كلمهاى را بگويد و بين