< صفحة فارغة > [ مسأله 988 اگر بعد از حمد مشغول خواندن سورهء قل هو الله احد شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 988 اگر بعد از حمد مشغول خواندن سورهء " قل هو الله احد " يا سورهء " قل يا أيها الكافرون " شود ، نمىتواند آن را رها كند و سورهء ديگر بخواند ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه ( 1 ) اگر از روى فراموشى به جاى سورهء " جمعه " و " منافقين " ، يكى از اين دو سوره را بخواند ، تا به نصف نرسيده ( 2 ) ، مىتواند آن را رها كند و سورهء جمعه و منافقين را بخواند ( 3 ) . ( 1 ) بهجت : اگر به نصف نرسيده مىتواند آن را رها كند و سورهء جمعه و منافقين را بخواند . ( 2 ) اراكى : تا از نصف نگذشته . . [ عبارت " تا به نصف نرسيده " در رساله آيات عظام : خوئى ، زنجانى ، سيستانى و تبريزى نيست ] ( 3 ) خوئى ، تبريزى : و احتياط ( زنجانى : و احتياط مستحبّ ) اين است كه بعد از تجاوز از نصف ، سوره را رها ننمايد . سيستانى : و احتياط اين است كه بعد از رسيدن به نصف ، سوره را رها ننمايد . مكارم : مسأله عدول كردن از سورهء " قل هو الله " يا سورهء " قل يا أيّها الكافرون " به سورهء ديگرى در هر نماز باشد جايز نيست جز در نماز جمعه كه اگر به جاى سورهء جمعه و منافقين يكى از اين دو سوره را بخواند ، پيش از آن كه به نصف برسد مىتواند آن را رها كرده سورهء جمعه و منافقين را بخواند . < صفحة فارغة > [ مسأله 989 اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه ] < / صفحة فارغة > مسأله 989 اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه ( 1 ) عمداً سورهء " قل هو الله احد " يا سورهء " قل يا أَيُّهَا الكافرون " بخواند ، اگر چه به نصف نرسيده باشد ( 2 ) بنا بر احتياط واجب نمىتواند رها كند و سورهء " جمعه " و " منافقين " را بخواند ( 3 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) سيستانى : اگر در نماز جمعه يا نمازهاى روز جمعه . . ( 2 ) اراكى : اگر چه از نصف نگذشته . . ( 3 ) زنجانى : احتياط مستحب اين است كه آن را رها نكرده ، سوره جمعه و منافقون بخواند . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 988 . < صفحة فارغة > [ مسأله 990 اگر در نماز ، غير سورهء قل هو الله احد بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 990 اگر در نماز ، غير سورهء " قل هو الله احد " و " قل يا أيها الكافرون " سورهء ديگرى بخواند ، تا به نصف نرسيده ( 1 ) مىتواند ( 2 ) رها كند و سوره ديگر بخواند ( 3 ) . ( 1 ) اراكى : تا از نصف نگذشته . . ( 2 ) زنجانى : بىاشكال مىتواند . . ( 3 ) خوئى : و بنا بر احتياط ( زنجانى : و بنا بر احتياط مستحب ) در ما بين نصف و دو ثلث رها نكند و پس از اين كه به دو ثلث رسيد ، رها كردن آن و عدول به سورهء ديگر جايز نيست . سيستانى : و پس از رسيدن به نصف ، بنا بر احتياط مطلقاً رها كردن آن و عدول به سورهء ديگر جايز نيست . صافى : و بنا بر احتياط ما بين نصف و ثلث آن را رها نكند و پس از اين كه به دو ثلث رسيد عدول جايز نيست .