responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 512


ج : اگر ترك مسجد محله براى خواندن نماز جماعت در مسجد ديگر بخصوص مسجد جامع شهر باشد ، اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 390 نماز خواندن در مسجدى كه سازندگان آن ادعا مىكنند ] < / صفحة فارغة > س 390 : نماز خواندن در مسجدى كه سازندگان آن ادعا مىكنند كه آن را براى خود و قبيلهء خود ساخته‌اند ، چه حكمى دارد ؟
ج : مسجد پس از آن كه به عنوان مسجد ساخته شد ، اختصاص به قوم و گروه و قبيله و اشخاص خاصى ندارد و همهء مسلمانان مىتوانند از آن استفاده نمايند .
< صفحة فارغة > [ س 391 آيا زنها بهتر است نماز را در مسجد بخوانند ] < / صفحة فارغة > س 391 : آيا زنها بهتر است نماز را در مسجد بخوانند يا در خانه ؟
ج : فضيلت خواندن نماز در مسجد مختص مردان نيست .
< صفحة فارغة > [ س 392 در حال حاضر بين مسجد الحرام و محل سعى بين صفا و مروه ] < / صفحة فارغة > س 392 : در حال حاضر بين مسجد الحرام و محل سعى بين صفا و مروه ديوار كوتاهى وجود داردكه ارتفاع آن نيم متر و عرض آن يك متر است . اين ديوار بين مسجد و مسعى مشترك است . آيا زنها در ايام عادت كه حق داخل شدن به مسجد الحرام را ندارند ، مىتوانند روى اين ديوار بنشينند ؟
ج : اشكال ندارد ، مگر اين كه يقين حاصل شود كه آن ديوار جزء مسجد است .
< صفحة فارغة > [ س 393 انجام تمرينهاى ورزشى در مسجد محل ] < / صفحة فارغة > س 393 : آيا انجام تمرينهاى ورزشى در مسجد محل يا خوابيدن در آن جايز است ؟ اين كارها در مسجدهاى ديگر چه حكمى دارد ؟
ج : مسجد جاى ورزش و تمرين ورزشى نيست و از كارهائى كه با شأن و منزلت مسجد منافات دارد ، بايد پرهيز شود ، و خوابيدن در مسجد هم مكروه است .
< صفحة فارغة > [ س 394 استفاده از شبستان مسجد براى رشد فكرى ، فرهنگى و نظامى ] < / صفحة فارغة > س 394 : آيا استفاده از شبستان مسجد براى رشد فكرى ، فرهنگى و نظامى ( با آموزشهاى نظامى ) جوانان جايز است ؟ آيا با توجه به كمبود مكانهاى اختصاصى مىتوان اين كارها را در ايوان مسجد انجام داد ؟
ج : اين امور تابع كيفيت وقف صحن مسجد و ايوان آن است ، و بايد از امام جماعت و هيئت امناى مسجد در اين باره نظر خواهى شود . البته حضور جوانان در مساجد و برپايى درسهاى دينى زير نظر امام جماعت و هيئت امناى آن كار خوب و مطلوبى است .
< صفحة فارغة > [ س 395 مجلس عروسى در مساجد ] < / صفحة فارغة > س 395 : در بعضى از مناطق بخصوص روستاها مجلس عروسى را در مساجد برگزار مىكنند ؛ به اين صورت كه مجلس رقص و آواز در خانه بر پا مىشود ، ولى نهار يا شام را در مسجد تناول مىكنند . آيا اين كار شرعاً جايز است يا خير ؟
ج : غذا دادن به دعوت شدگان در مسجد فى نفسه اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 396 شركتهاى تعاونى مردمى اقدام به ساختن مناطق مسكونى مىكنند ] < / صفحة فارغة > س 396 : شركتهاى تعاونى مردمى اقدام به ساختن مناطق مسكونى مىكنند ، ابتدا توافق مىنمايند كه براى آن محله ها مكانهاى عمومى مانند مسجد ساخته شود ، اكنون كه آن واحدها به سهام داران شركت تعاونى تحويل داده شده است ، آيا بعضى از آنان مىتوانند هنگام تحويل گرفتن واحد مسكونى از توافق خود عدول كرده و بگويند ما راضى به ساختن مسجد نيستيم ؟
ج : اگر شركت با توافق همهء اعضاء اقدام به ساخت مسجد نموده و مسجد هم ساخته شده و وقف گرديده است ، عدول بعضى از اعضا از موافقت اوليهء خود اثرى ندارد . ولى اگر بعضى از

512

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 512
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست