responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 510


ج : فى نفسه اشكال ندارد ، ولى اگر به گونه‌اى باشد كه بهانه به دست كسانى دهد كه تهمت به شيعه مىزنند ، توليد آن و نماز خواندن بر آن جايز نيست . و همچنين اگر موجب تفرق حواس و از بين رفتن حضور قلب در نماز شود ، كراهت دارد .
< صفحة فارغة > [ س 378 اگر مكان نمازگزار پاك نباشد ] < / صفحة فارغة > س 378 : اگر مكان نمازگزار پاك نباشد ولى محل سجده پاك باشد ، آيا نماز صحيح است ؟
ج : اگر نجاست مكان نمازگزار به لباس يا بدن وى سرايت نكند و محل سجده هم پاك باشد ، نماز در آن مكان اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 379 ساختمانى در گذشته قبرستان بوده ] < / صفحة فارغة > س 379 : ساختمان كنونى اداره‌اى كه در آن كار مىكنم ، در گذشته قبرستان بود كه چهل سال قبل متروكه شده و سى سال است كه اين ساختمان در آن ايجاد شده است . در حال حاضر ساختمان همهء زمينهاى اطراف اداره تمام گرديده و اثرى از قبرستان باقى نمانده است . با توجه به مطالب مذكور اميدواريم پاسخ فرمائيد كه آيا اقامهء نماز در اين اداره توسط كارمندان آن از نظر شرعى صحيح است يا خير ؟
ج : نماز خواندن و تصرفات ديگر در اين اداره اشكال ندارد ، مگر اين كه از طريق شرعى ثابت شود زمينى كه ساختمان مذكور در آن ايجاد شده ، وقف براى دفن اموات بوده و به طريق غير شرعى ، تصرف گرديده و در آن ساختمان سازى شده است .
< صفحة فارغة > [ س 380 اقامه نماز در پاركها ] < / صفحة فارغة > س 380 : جوانان مؤمن تصميم گرفته‌اند كه به منظور امر به معروف ، هفته‌اى يك يا دو روز نماز را در پاركها اقامه كنند ، ولى بعضى اشكال مىكنند كه مالكيت زمينهاى پاركها مشخص نيست . نماز خواندن در آنها چه حكمى دارد ؟
ج : نماز خواندن در پاركهاى فعلى و غير آن اشكال ندارد و به صرف احتمال غصب توجهى نمىشود .
< صفحة فارغة > [ س 381 زمين يكى از دبيرستانهاى اين شهر ملك يكى از افراد است ] < / صفحة فارغة > س 381 : زمين يكى از دبيرستانهاى اين شهر ملك يكى از افراد است . اين زمين طبق نقشهء شهر بايد به پارك تبديل مىشد ، ولى به علت نياز شديد و با موافقت مسئولين مربوطه ، مقرر شد كه تبديل به مدرسه شود . از آنجايى كه صاحب آن زمين راضى به تملك آن توسط دولت نيست و عدم رضايت خود را نسبت به اقامهء نماز و مانند آن در زمين مذكور اعلام نموده است . اميدواريم نظر شريف خود را راجع به نماز خواندن در اين مكان اعلام فرمائيد .
ج : اگر گرفتن زمين از مالك شرعى آن طبق قانونى كه توسط مجلس شوراى اسلامى وضع و به تأييد شوراى نگهبان رسيده است ، انجام گرفته باشد ، نماز خواندن و تصرفات ديگر در آن مكان اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 382 دو مسجد مجاور هم وجود دارد ] < / صفحة فارغة > س 382 : در شهر ما دو مسجد مجاور هم وجود دارد كه ديوار بين آن دو آنها را از هم جدا مىكند . مدتى پيش تعدادى از مؤمنين براى اين كه دو مسجد به هم وصل شوند ، اقدام به خراب كردن قسمت زيادى از ديوار فاصل بين آن دو نمودند ، و همين امر باعث شبهه براى بعضى در مورد اقامهء نماز در آن دو مسجد شد و هنوز هم اين شك براى آنان وجود دارد . اميدواريم راه حل اين مشكل را بيان فرمائيد .

510

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 510
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست