responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 508


بر آن به غير بوريا مكروه است ، مگر به سبب ضرورت و يا مرجحات ديگرى كه با وجود آنها ، بنا بر اقرب اين كراهت از بين مىرود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 913 نماز تحيت مسجد ] < / صفحة فارغة > مسأله 913 وقتى انسان وارد مسجد مىشود ، مستحب است دو ركعت نماز به قصد تحيت و احترام مسجد بخواند و اگر نماز واجب يا مستحب ديگرى هم بخواند كافى است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست < صفحة فارغة > [ مسأله 914 خوابيدن در مسجد ] < / صفحة فارغة > مسأله 914 خوابيدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت كردن راجع به كارهاى دنيا ( 1 ) و مشغول صنعت شدن و خواندن شعرى كه نصيحت و مانند آن نباشد مكروه است . و نيز مكروه است آب دهان و بينى و اخلاط سينه را در مسجد بيندازد ( 2 ) و گم شده‌اى را طلب كند و صداى خود را بلند كند ( 3 ) ولى بلند كردن صدا براى اذان مانعى ندارد . ( 1 ) زنجانى : و خريد و فروش . . ( 2 ) سيستانى : بلكه در بعضى موارد حرام است . . ( 3 ) بهجت : و در هر صورت بايد از كارهايى كه با احترام مسجد منافات دارد يا مزاحم نمازگزاران است اجتناب كند . .
مكارم : مسأله خوابيدن در مسجد و سخن گفتن در بارهء كارهاى دنيا و خواندن اشعارى كه نصيحت و مانند آن در آن نباشد مكروه است و همچنين انداختن آب دهان و بينى و اخلاط سينه در مسجد و بلند كردن صدا و داد و فرياد و آن چه با موقعيّت مسجد منافات دارد مكروه مىباشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 915 راه دادن بچه و ديوانه به مسجد مكروه است ] < / صفحة فارغة > مسأله 915 راه دادن بچه و ديوانه به مسجد مكروه است ( 1 ) و كسى كه پياز و سير و مانند اينها خورده كه بوى دهانش مردم را اذيت مىكند مكروه است به مسجد برود . ( 1 ) فاضل ، مكارم : ولى اگر آوردن بچّه ها مزاحمتى ايجاد نكند و باعث علاقه مندى آنان به نماز و مسجد شود مستحبّ است ( مكارم : و گاه واجب ) . .
سيستانى : راه دادن ديوانه به مسجد مكروه است و همچنين است راه دادن بچّه اگر موجب زحمت نمازگزاران شود و يا اين كه احتمال رود مسجد را نجس كند . و در غير اين دو صورت مانعى از راه دادن بچّه به مسجد نيست بلكه گاهى اولويت دارد . .
بهجت : مسأله مستحب است كه در مسجد از خريد و فروش و ساير معاملات ( عقود و ايقاعات ) غير عبادى خوددارى شود و اما مانند نذر و وقف و نكاح چون حيثيت عبادى دارند اشكالى ندارد ، و مستحب است از ورود ديوانگان و اطفال غير مميز كه مراعات آداب مساجد را نمىنمايند به مساجد خوددارى شود ؛ و مكروه است كسى كه بوى بدى از او استشمام مىشود مثل بوى سير و پياز ، داخل مسجد شود و بعيد نيست نمازى را كه با اين حال خوانده ، اعاده‌اش مستحب باشد .
مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 753 تعرض به معابد يهوديان و مسيحيان كه در ذمّهء اسلام هستند و آن معابد هم در دست خود آنها است جايز نيست و آن اماكن مثل مساجد محترم است و جايز نيست خراب كردن آنها مگر با شرايطى ، كه در مساجد هم جارى است .

508

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 508
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست