responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 498


نخواندن در آنجا است ليكن اگر خواند نمازش باطل نيست . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : فاضل و بهجت نيست گلپايگانى ، صافى : مسأله بودن مرد و زن نامحرم در اطاقى كه كسى در آنجا نيست و كسى هم نمىتواند وارد شود حرام است و نمازشان هم در آنجا صحيح نيست ولى اگر يكى از آنان مشغول نماز باشد و ديگرى كه با او نامحرم است وارد شود نماز او اشكال ندارد .
خوئى ، نورى : مسأله بودن مرد و زن نامحرم در جايى كه كسى در آنجا نيست و كسى هم نمىتواند وارد شود ، در صورتى كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند حرام است و احتياط مستحبّ آن است كه در آنجا نماز نخوانند .
زنجانى : حرام ، بلكه در صورتى كه چنين احتمالى را هم ندهد ، بنا بر احتياط حرام است و در هر حال ، نمازشان بنا بر احتياط مستحب باطل است ؛ و اگر مشغول نماز باشد و كسى كه با او نامحرم است وارد شود نيز همين حكم جارى است .
سيستانى : مسأله بودن مرد و زن نامحرم در جايى كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند حرام است و احتياط مستحبّ آن است كه در آنجا نماز نخوانند .
تبريزى : مسأله بودن مرد و زن نامحرم در جايى كه خلوت است و كسى هم نمىتواند وارد شود يا وارد شونده مانع از ابتلاء به معصيت نمىشود در صورتى كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند جايز نيست و لكن اگر آنجا نماز بخواند صحيح است .
مكارم : مسأله بودن مرد با زن نامحرم در جاى خلوت كه ديگرى نمىتواند به آنجا وارد شود ، اشكال دارد و احتياط واجب ترك آن است و نماز خواندن در آنجا نيز اشكال دارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 890 نماز خواندن در جايى كه تار و مانند آن استعمال مىكنند ] < / صفحة فارغة > مسأله 890 نماز خواندن در جايى كه تار و مانند آن استعمال مىكنند باطل نيست ( 1 ) ولى گوش دادن به آنها حرام است . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : اراكى ، فاضل و بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : باطل است . [ پايان مسأله ] خوئى ، تبريزى : مسأله نماز خواندن در جايى كه تار مىزنند ، يا مانند آن را استعمال مىكنند باطل نيست ، اگر چه گوش دادن و استعمال آن معصيت است .
سيستانى : نماز خواندن در جايى كه غنا مىخوانند يا موسيقى حرام مىنوازند . .
مكارم : مسأله نماز خواندن در محلَّى كه مجلس گناه است مثلًا در آنجا شراب مىنوشند ، قمار مىزنند ، غيبت مىكنند اشكال دارد .
زنجانى : مسأله ماندن در مجالس لهو و لعب كه در آن آوازه خوانى مىكنند يا تار و مانند آن استعمال مىكنند ، حرام و نماز خواندن در آنجا بنا بر احتياط واجب باطل است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 891 در خانهء كعبه و بر بام آن نماز واجب خواندن مكروه است ] < / صفحة فارغة > مسأله 891 در خانهء كعبه و بر بام آن نماز واجب خواندن مكروه است ولى در حال ناچارى مانع ندارد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست

498

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 498
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست