responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 495


( 1 ) اراكى ، نورى : شرط هفتم : . . گلپايگانى ، صافى : شرط هشتم : . .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى : شرط پنجم : . .
زنجانى : شرط ششم : . . بهجت : شرط دوم : . . ( 2 ) بهجت : مگر اين كه طورى تر باشد كه اگر نجاست به بدن يا لباس سرايت كرد نماز را باطل نكند چنان كه خواهد آمد . . سيستانى : در صورتى كه از نجاساتى باشد كه مبطل نماز است . .
زنجانى : و آن را به نحوى نجس كند كه نتواند در آن نماز بخواند . . ( 3 ) بهجت : بقيه مسأله ذكر نشده .
زنجانى : بلى ، چنانچه فقط قسمتى از مهر نمازگزار نجس باشد پس اگر نجاست آن به بدن نمازگزار سرايت نكند نماز اشكال ندارد . .
فاضل : شرط چهارم : موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود . مكان نمازگزار اگر نجس است نبايد به طورى تر باشد كه رطوبت آن به بدن يا لباس او برسد مگر نجاستى باشد كه در نماز معفوّ است ولى جايى كه پيشانى را بر آن مىگذارد اگر نجس باشد نماز باطل است هر چند نجاست آن مسرى نباشد و اگر مقدار واجب در سجده پاك باشد كافى است و احتياط مستحب آن است كه مكان نمازگزار اصلًا نجس نباشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 886 بايد زن عقبتر از مرد بايستد ] < / صفحة فارغة > مسأله 886 بنا بر احتياط مستحب بايد زن عقبتر از مرد بايستد و جاى سجدهء او از جاى ايستادن مرد كمى عقبتر باشد . گلپايگانى ، صافى : مسأله مكروه است زن در نماز جلوتر از مرد يا مُحاذى با او بايستد و بهتر است طورى بايستد كه جاى سجدهء او كمى از جاى ايستادن مرد عقبتر باشد .
خوئى ، تبريزى : " شرط ششم " : بايد بين مرد و زن در حال نماز اقلَّا مقدار يك وجب فاصله باشد و ( تبريزى : فرقى نمىكند زن جلوتر بايستد يا مرد و يا مساوى هم بايستند ولى رعايت فاصله در شهر مكَّه لازم نيست ؛ و نيز در غير مكَّه ) نماز خواندن در فاصلهء كمتر از ده ذراع مكروه است .
فاضل : مسأله شرط پنجم : مرد بر زن مقدّم باشد . در نماز زن بايد عقبتر از مرد بايستد و بهتر است جاى سجدهء زن از جاى ايستادن مرد كمى عقبتر باشد بنا بر اين اگر زن جلوتر يا مساوى مرد بايستد نماز باطل است و در اين حكم بين محرم و نامحرم يا زن و شوهر تفاوتى نيست ، و همين طور بين نماز واجب و مستحبّ فرق ندارد .
زنجانى : مسأله در غير مكهء مكرمه اگر زن و مرد در كنار هم نماز بخوانند يا زن جلوتر از مرد نماز بخواند شايسته است كه بين آنها بيش از ده ذراع فاصله باشد و چون ذراعهاى متعارف با يكديگر تفاوت دارند بزرگترين ذراع متعارف را در نظر بگيرند ، و نماز خواندن در كمتر از اين فاصله مكروه است و اگر فاصله از يك وجب كمتر باشد كراهت بيشترى دارد و اين مسأله در مسجد الحرام بىترديد جارى نيست و در ساير اماكن مكه شايسته است اين مسأله رعايت شود .

495

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 495
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست