responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 489


مسافران و مشتريان آماده است اشكال ندارد ولى نماز خواندن براى ديگران كه مسافر و مشترى آن اماكن نيستند اگر قرينه‌اى كه دلالت بر رضايت صاحب آن بكند وجود داشته باشد مانع ندارد ، امّا نماز خواندن در اماكن خصوصى بدون اجازهء مالك آن جايز نيست و اگر اجازهء تصرّفات ديگرى دهد كه معلوم شود براى نماز خواندن نيز راضى است مىتواند در آنجا نماز بخواند مثل اين كه كسى را براى صرف غذا و استراحت دعوت كند كه مسلَّماً براى نماز رضايت دارد .
مكارم : نماز خواندن در مسافر خانه ها و حمّامها و مانند آن براى مسافران و مشتريان كه طبق متعارف وارد آنجا مىشوند اشكال ندارد . .
سيستانى : مسأله نماز خواندن در ملك ديگرى در صورتى جايز است كه مالك آن يا صريحاً اجازه بدهد و يا حرفى بزند كه معلوم شود براى نماز خواندن اذن داده است مثل اين كه به كسى اجازه بدهد در ملك او بنشيند و بخوابد كه از اينها فهميده مىشود براى نماز خواندن هم اذن داده است و يا انسان از راه ديگر اطمينان به رضايت مالك داشته باشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 879 در زمين بسيار وسيعى كه از دِه دور و چراگاه حيوانات است ] < / صفحة فارغة > مسأله 879 در زمين بسيار وسيعى كه از دِه دور و چراگاه حيوانات است اگر چه صاحبانش راضى نباشند نماز خواندن و نشستن و خوابيدن در آن اشكال ندارد و در زمينهاى زراعتى هم كه نزديك دِه است و ديوار ندارد ( 1 ) اگر چه در مالكين آنها صغير و ديوانه باشد نماز و عبور و تصرفات جزئى اشكال ندارد ، ولى اگر يكى از صاحبانش ناراضى باشند تصرف در آن حرام و نماز باطل است . ( 1 ) بهجت : در زمين بسيار وسيعى كه از آبادى دور و چراگاه حيوانات است نماز خواندن و نشستن و خوابيدن اشكال ندارد مگر اين كه انسان بداند و يا نشانه هايى در كار باشد كه گمان كند صاحبش راضى نيست بنا بر أظهر ؛ و همچنين در زمينهاى زراعتى هم كه نزديك دِه است و ديوار ندارد . .
اراكى : مسأله در زمين بسيار وسيعى كه براى مردم مشكل است موقع نماز به جاى ديگر بروند ، اگر چه صاحبانش راضى نباشند نماز خواندن و نشستن و خوابيدن در آن اشكال ندارد هر چند در مالكين آنها صغير و ديوانه باشد و عبور و تصرّفات جزئى اشكال ندارد ولى اگر نارضايتى يكى از صاحبانش معلوم شود بنا بر احتياط واجب نمىتوان نماز خواند .
خوئى ، تبريزى : مسأله در زمين بسيار وسيع ( خوئى : كه براى بيشتر مردم مشكل است موقع نماز از آنجا به جاى ديگر بروند ) بىاجازهء مالك مىشود نماز خواند به نحوى كه در [ مسأله 271 ] در وضو گذشت .
گلپايگانى ، صافى : مسأله در زمين بسيار وسيعى كه براى بيشتر مردم مشكل است موقع نماز از آنجا به جاى ديگر بروند بىاجازهء مالك مىشود نماز خواند ولى اگر بداند كه مالك زمين راضى نيست أحوط آن است كه در آنجا نماز نخواند .
نورى : بدون اجازهء مالك نماز خواندن و نشستن و خوابيدن در آن ، اشكال ندارد .

489

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 489
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست