< صفحة فارغة > [ س 448 استعمال ظرف نقره در خوردن و آشاميدن ] < / صفحة فارغة > س 448 : در بعضى از ميهمانيها ديده مىشود كه شيرينىها را در ظرفهاى نقرهاى مىگذارند ، آيا اين كار ، خوردن غذا در ظرف نقره محسوب مىشود ، و حكم آن چيست ؟ ج : اگر برداشتن غذا و مانند آن از ظرف نقره به قصد خوردن ، استعمال ظرف نقره در خوردن و آشاميدن محسوب شود ، حرام است . < صفحة فارغة > [ س 449 آيا گذاشتن روكش طلا روى دندان اشكال دارد ] < / صفحة فارغة > س 449 : آيا گذاشتن روكش طلا روى دندان اشكال دارد ؟ روكش پلاتين چطور ؟ ج : گذاشتن روكش طلا يا پلاتين روى دندان اشكال ندارد ، ولى پوشاندن دندانهاى جلو با طلاى زرد ، اگر به قصد زينت باشد ، خالى از اشكال نيست . < فهرس الموضوعات > مكان نمازگزار < / فهرس الموضوعات > مكان نمازگزار < صفحة فارغة > [ مكان نمازگزار از رساله حضرت امام ] < / صفحة فارغة > < فهرس الموضوعات > مكان نمازگزار چند شرط دارد ( 1 ) : < / فهرس الموضوعات > مكان نمازگزار چند شرط دارد ( 1 ) : < فهرس الموضوعات > شرط اول آن كه مباح باشد ( 2 ) . < / فهرس الموضوعات > شرط اول آن كه مباح باشد ( 2 ) . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : نُه شرط دارد . . خوئى ، سيستانى ، تبريزى ، زنجانى : هفت شرط دارد . . بهجت : دو شرط دارد . . مكارم : مكان نمازگزار بايد داراى شرايط زير باشد . . ( 2 ) مكارم ، سيستانى : بنا بر احتياط واجب . زنجانى : بنا بر احتياط مستحب . بهجت : شرط دوم : مكان نمازگزار از نجاست مرطوبى كه به بدن و لباس نمازگزار سرايت كند خالى باشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 866 كسى كه در ملك غصبى نماز مىخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 866 كسى كه در ملك غصبى نماز مىخواند اگر چه روى فرش و تخت و مانند اينها باشد ( 1 ) نمازش باطل است ( 2 ) ولى نماز خواندن در زير سقف غصبى و خيمهء غصبى ( 3 ) مانعى ندارد ( 4 ) . ( 1 ) خوئى ، تبريزى : در صورتى كه مواضع سجودش غصبى باشد . . ( 2 ) خوئى ، تبريزى : و همچنين است حال در مسائل آينده . . نورى : حتى نماز خواندن غاصب در زير سقف غصبى و خيمهء غصبى باطل است . سيستانى : بنا بر احتياط لازم . . مكارم : نمازش اشكال دارد . [ پايان مسأله ] زنجانى : به احتياط مستحب . . بهجت : اگر قصد قربت در نماز نداشته باشد نمازش باطل است و همچنين است بنا بر احتياط اگر قصد قربت داشت . . ( 3 ) بهجت : و در جايى كه فقط ديوار آن غصبى است بنا بر اظهر مانعى ندارد . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : اگر تصرّف در سقف يا خيمه صدق ننمايد . اراكى : نماز خواندن در زير سقف غصبى و خيمهء غصبى در صورتى كه عرفاً بگويند تصرّف در ملك غصبى است باطل مىباشد مانند جايى كه به واسطهء سرما يا گرما و يا جهات ديگر ، اگر سقف نمىداشت نمىتوانست نماز بخواند . زنجانى : بنا بر احتياط مستحب در زير سقف غصبى و خيمه نيز صحيح نيست ؛ و چنانچه نماز خواندن در زير خيمهء غصبى باعث حركت آن گردد ، بىترديد حكم نماز در مكان غصبى را دارد .