responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 429


اراكى : مسأله نافلهء صبح پيش از نماز صبح خوانده مىشود و وقت آن از فجر اول است تا طلوع سرخى طرف مشرق ولى اگر با نماز شب خوانده شود ، قبل از فجر اوّل هم مىتوان خواند ، هر چند افضل آن است كه در وقت ، آن را اعاده كند .
گلپايگانى ، صافى : مسأله نافلهء صبح پيش از نماز صبح خوانده مىشود و وقت آن بعد از فجر اول است تا وقتى كه سرخى طرف مشرق پيدا شود و نشانهء فجر اول در وقت نماز صبح گفته شد و ممكن است نافلهء صبح را بعد از نافلهء شب بلا فاصله خواند .
خوئى ، زنجانى ، تبريزى : وقت فضيلت آن . .
زنجانى : جايز است . .
سيستانى : مسأله نافلهء صبح پيش از نماز صبح خوانده مىشود و وقت آن بعد از گذشتن از وقت نماز شب به مقدار انجام آن مىباشد و تا وقتى كه ممكن است آن را پيش از نماز صبح به جا آورد وقت آن ادامه دارد ولى اگر شخص نافلهء صبح را تا وقتى كه سرخى طرف مشرق پيدا شود تأخير بيندازد بهتر است كه در اين موقع ابتداءً نماز صبح را بخواند .
بهجت : مسأله نافلهء صبح را بعد از تمام شدن نماز شب تا طلوع سرخى از طرف مشرق مىشود خواند و بعد از آن ، اول نماز صبح و بعد از آن نافلهء صبح را بخوانند .
مكارم : مسأله وقت نافلهء صبح پيش از نماز صبح است از طلوع فجر تا آشكار شدن سرخى در طرف مشرق و مىتوان آن را بعد از نماز شب بلا فاصله به جا آورد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 773 وقت نافلهء شب ] < / صفحة فارغة > مسأله 773 وقت نافلهء شب از نصف شب است تا اذان صبح و بهتر است نزديك اذان صبح خوانده شود ( 1 ) . ( 1 ) بهجت : و اگر كسى چهار ركعت يا بيشتر از نافلهء شب را خوانده و وقت فريضهء صبح رسيده ، مىتواند نماز شب را تمام كند و مىتواند نافله و فريضهء صبح را بخواند و بعداً باقى ماندهء نماز شب را قضا كند ، و اما اگر چيزى از نماز شب را به جا نياورده و يا كمتر از چهار ركعت به جا آورده ، در اين دو صورت مقدم داشتن نافله و فريضهء صبح بر قضاى نماز شب أفضل است .
سيستانى : مسأله اول وقت نافلهء شب بنا بر مشهور نصف شب است و اين گر چه أحوط و بهتر است ولى بعيد نيست از اول شب باشد ؛ و تا اذان صبح وقتش ادامه دارد و بهتر آن است نزديك اذان صبح خوانده شود .
مكارم : مسأله وقت نافلهء شب بنا بر احتياط از نصف شب است تا اذان صبح ، ولى بهتر است در موقع سحر يعنى در ثلث آخر شب بخواند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 774 كسى كه براى او سخت است نافلهء شب را بعد از نصف شب بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 774 مسافر و كسى كه براى او سخت است نافلهء شب را بعد از نصف شب بخواند ( 1 ) ، مىتواند آن را در اول شب به جا آورد . ( 1 ) فاضل : يا ترس آن را دارد كه در وقت بيدار نشود . .

429

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 429
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست