بهجت : و أقوى در مكان غسل اين است كه بايد مباح باشد . خوئى ، تبريزى : بنا بر احتياط ميّت را با آب خالص غسل داده و تيمم نيز بدهند . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 552 . < صفحة فارغة > [ مسأله 555 كسى كه ميّت را غسل مىدهد ] < / صفحة فارغة > مسأله 555 كسى كه ميّت را غسل مىدهد ، بايد ( 1 ) مسلمان دوازده امامى و عاقل ( 2 ) باشد و مسائل غسل را هم بداند ( 3 ) و بنا بر احتياط واجب بالغ باشد ( 4 ) . ( 1 ) نورى : در حال اختيار بايد . . ( 2 ) خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : و بالغ . . زنجانى : و بالغ يا مميز بوده و غسل را درست انجام دهد ولى اگر ميت مسلمان غير دوازده امامى را هم مذهبِ خودش بر طبق مذهبش غسل بدهد ، تكليف از مسلمان دوازده امامى ساقط است . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى ، بهجت : بقيه مسأله ذكر نشده . خوئى ، تبريزى ، نورى : ولى اگر ميّت مسلمان غير اثنا عشرى را هم مذهب خودش بر طبق مذهبش غسل بدهد تكليف از مؤمن اثنا عشرى ساقط است . ( 4 ) اراكى : بنا بر احتياط مستحبّ بالغ باشد گر چه بچهء مميّز اگر مسائل غسل را بداند مىتواند ميّت را غسل دهد . سيستانى : مسأله - كسى كه ميت را غسل مىدهد بايد عاقل و مسلمان باشد و بنا بر احتياط واجب دوازده امامى باشد و نيز بايد مسائل غسل را هم بداند و اگر بچهء مميّز بتواند غسل را به طور صحيح انجام دهد ، كفايت مىكند و چنانچه ميّت مسلمان غير اثنا عشرى را ، هم مذهب خودش اگر چه بر طبق مذهبش غسل بدهد تكليف از مؤمن اثنا عشرى ساقط است ، مگر آن كه ولىّ آن ميّت باشد كه در اين صورت تكليف از او ساقط نمىشود . مكارم : مسأله كسى كه ميت را غسل مىدهد بايد مسلمان و بالغ و عاقل باشد و مسائل لازم غسل را بداند و احتياط مستحبّ آن است كه شيعهء دوازده امامى باشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 556 كسى كه ميّت را غسل مىدهد بايد قصد قربت داشته باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 556 كسى كه ميّت را غسل مىدهد ، بايد قصد قربت داشته باشد ( 1 ) يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم به جا آورد ( 2 ) و اگر به همين نيّت تا آخر غسل سوم باقى باشد كافى است و تجديد لازم نيست ( 3 ) . ( 1 ) سيستانى : و كافى است به قصد امتثال امر خداوند باشد . ( 2 ) خوئى ، مكارم ، تبريزى : بقيه مسأله ذكر نشده . گلپايگانى ، صافى : و براى غسل دوّم و سوّم هم نيّت غسل را تجديد نمايد . زنجانى : براى خداوند انجام دهد . [ پايان مسأله ] ( 3 ) بهجت : تجديد نيّت لازم نيست اگر چه أحوط است . < صفحة فارغة > [ مسأله 557 غسل بچهء مسلمان اگر چه از زنا باشد ، واجب است ] < / صفحة فارغة > مسأله 557 غسل بچهء مسلمان اگر چه از زنا باشد ، واجب است ( 1 ) . ( و غسل و كفن و دفن كافر و اولاد او جايز نيست ( 2 ) ) و كسى كه از بچگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده ، چنانچه پدر و مادر او يا يكى از آنان مسلمان باشند ( 3 ) ، بايد او را غسل داد و اگر هيچ كدام آنان مسلمان نباشند ، غسل دادن او جايز نيست ( 4 ) .