responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 315


خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : مسأله ولىّ زن ، شوهر اوست و بعد از او مردهايى كه از ميّت ارث مىبرند مقدّم بر زنهاى ايشان هستند .
زنجانى : مسأله ولىّ زن شوهر او است ، و بعد از او خويشاوندان نسبى به ترتيب طبقات ارث ، و در هر طبقه مردها بر زنها مقدّمند ، و در صورت تعدد ، بنا بر احتياط از همه بايد اجازه گرفته شود .
مكارم : مسأله شوهر نسبت به زن خود ، از همه اولى است ، سپس كسانى كه از ميّت ارث مىبرند به ترتيبى كه در ارث بيان شده ولايت بر ميّت دارند و چنانچه در يك طبقه وارث مرد و زن باشند ، احتياط اين است كه از هر دو اجازه بگيرند .
سيستانى : مسأله ولىّ زن ، شوهر اوست و در غير اين مورد وارث ، ولىّ ميت است به ترتيبى كه در طبقات ارث خواهد آمد و در هر طبقه مردان بر زنان مقدّمند و در مقدّم بودن پدر ميّت بر پسرش ، و جدّ او بر برادرش ، و برادر پدر و مادريش بر برادر پدرى يا مادريش فقط ، و برادر پدرى او بر برادر مادريش ، و عموى او بر دائيش اشكال است پس در چنين موارد بايد مقتضاى احتياط رعايت شود و اگر ولىّ متعدد بود ، اذن يكى از آنها كافى است .
مسألهء اختصاصى سيستانى : مسأله 536 بچهء نابالغ و ديوانه ، ولايت انجام كارهاى ميّت را ندارند و همچنين غائبى كه نمىتواند شخصاً يا با مأمور كردن كسى ديگر متكفّل انجام آن كارها شود ، ولايت ندارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 548 اگر كسى بگويد من وصى يا ولىّ ميّتم ] < / صفحة فارغة > مسأله 548 اگر كسى بگويد من وصى يا ولىّ ميّتم يا ولىّ ميّت به من اجازه داده كه غسل و كفن و دفن ميّت را انجام دهم ( 1 ) ، چنانچه ديگرى نمىگويد من ولىّ يا وصىّ ميتم يا ولىّ ميّت به من اجازه داده است ، انجام كارهاى ميّت با اوست . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : و احتمال داده شود كه راست مىگويد ، انجام كارهاى ميّت با او است مگر آن كه كس ديگر بگويد كه من وصىّ يا ولىّ ميّت هستم يا از ولىّ ميّت اجازه دارم ، كه در اين صورت حرف كسى پذيرفته است كه دو نفر عادل به گفتهء او شهادت دهند .
تبريزى : چنانچه به حرف او اطمينان دارند يا ميّت در تصرف او است يا اين كه دو نفر عادل به گفتهء او شهادت دهند بايد حرف او را قبول كرد .
مكارم : و بدن ميّت در اختيار او است ، انجام كارهاى ميّت بايد با اجازهء او باشد .
خوئى : مسأله اگر كسى بگويد من ولىّ ميّت هستم يا ولىّ ميّت به من اجازه داده كه غسل و كفن و دفن ميّت را انجام دهم يا بگويد راجع به امور تجهيز ميّت ، من وصىّ او مىباشم چنانچه به حرف او اطمينان دارند يا ميّت در تصرف اوست يا اين كه دو نفر عادل بلكه يك نفر شخصى كه مورد اطمينان باشد به گفتهء او شهادت دهند بايد حرف او را قبول كرد .
زنجانى : يا اين كه دو مرد عادل ( سيستانى : يا اين كه دو نفر عادل ) به گفتهء او شهادت دهند ، بايد حرف او را قبول كرد .

315

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 315
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست